دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

مقایسه مفهوم و جایگاه برزخ در اسلام و مسیحیت

 
تاریخ انتشار: 1396/10/16    

مقایسه مفهوم و جایگاه برزخ در اسلام و مسیحیت

جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان مقایسه مفهوم و جایگاه برزخ در اسلام و مسیحیت در گروه ادیان ابراهیمی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده ادیان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه دفاعیه‌ای که یکشنبه 10 دیماه در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر احمدرضا مفتاح به‌عنوان استاد راهنما، دکتر بهروز حدادی، استاد مشاور و دکتر محمدتقی انصاری پور در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو نسرین قشمی از پایان‌نامه‌اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

آموزه برزخ از تعالیم اساسی مسیحیت کاتولیک، ارتدوکس و دین اسلام می‌باشد. از دیدگاه کاتولیک‌ها و ارتدوکس ها ارواح انسان‌ها تا زمان برپایی رستاخیز، به صورت موقت در عالم برزخ به سر می‌برند. کاتولیک‌ها معتقدند برزخ جایگاه تطهیرکنندگی برای مؤمنین گناهکاری را دارد که در فیض و دوستی خدا مرده‌اند و با وجود توبه در دنیا، فرصت جبران کارهای خطای خود را نداشته‌اند. ارتدوکس ها مطهر بودن برزخ را قبول ندارند. آن‌ها معتقدند برزخ مکانی است که تمام ارواح قبل از داوری عمومی آخرت، تحت داوری خصوصی قرار گرفته و مشمول عذاب یا پاداش موقت قرار می‌گیرند. پروتستان‌ها با انکار وجود عالم برزخ معتقدند کسانی که مشمول فیض الهی شده‌اند نجات یافته و دیگر نیازی به تطهیر ندارند. تمام فرق اسلامی برزخ را به عنوان عالم واسطه بین دنیا و آخرت که ارواح در آنجا شمه‌ای از پاداش و عذاب ابدی خود را دریافت می‌کنند، قبول دارند. مجازات‌های برزخ برای برخی به عنوان کفاره گناهانشان محسوب می‌شود تا پاک شده و وارد بهشت ابدی شوند. دیدگاه کلیسای کاتولیک و ارتدوکس و دیدگاه اسلام در بحث مفهوم و ماهیت عالم برزخ، ادامه حیات ارواح در عالم برزخ و عذاب‌های موقت برزخی برای برخی ارواح، مشترک بوده و تطهیر برخی ارواح در برزخ دیدگاه مشترک کلیسای کاتولیک و اسلام می‌باشد. برخلاف تصریح قرآن و روایات اسلامی بر اصل وجود برزخ و ویژگی‌های آن، در کتاب مقدس مسیحی چنین تصریحی وجود ندارد. نظر اسلام درمورد حسابرسی کلی همه انسان‌ها در برزخ، قبل از حسابرسی دقیق قیامت، تفاوت دیگر دیدگاه اسلام و مسیحیت کاتولیک می‌باشد. دیدگاه ارتدوکس ها در این زمینه شبیه دیدگاه اسلام می‌باشد.

کلمات کلیدی: برزخ، مرگ، بهشت برزخی، مجازات‌های برزخی


برچسب ها : برزخ, اسلام, مسیحیت

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.