دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

ردپای ذن بودیسم در یک فیلم امریکایی

 
تاریخ انتشار: 1396/11/24    

ردپای ذن بودیسم در یک فیلم امریکایی

فیلم روزگراندهاک با بازی بیل موری، محصول سال ۱۹۹۳، زندگی فیل کانور یک کارشناس آب و هوا را نشان می‌دهد که یک روز واحد را چندین بار زندگی می‌کند.

به گزارش سایت IID، هرچند این فیلم در ژانر کمدی ساخته شده است اما منقدان بسیاری معتقدند این فیلم در اساس زیربنایی بودبیتی دارد و به در واقع نمایش چرخهٔ بی پایان مرگ و زندگی مجدد است. کانور این چرخه ابدی مرگ و زندگی را با رستگاری فردی می‌شکند. این استعاره‌ای قدرتمند است که ممکن است به هر دینی و یا حتی تفکر فلسفی سکولار متعلق باشد.

مفهوم این فیلم را می‌توان برای تعمق دربارهٔ گذراندن روزها به کار گرفت. طنز این فیلم بسیار زیاد است و بارها و بارها تماشاگر را در موقعیت‌های مختلف می‌خنداند. هارولد رامیس کارگردان این فیلم می‌گوید منتقدان این فیلم را «بودیشی» می‌دانند، او خود این اصطلاح را وضع کرده است و می‌گوید همین کلمه کل سیستم فری وی را توضیح می‌دهد. هارولد می‌گوید که وی بسیار متأثر از نامادری ذن-بودیست خود است. وی می‌گوید مذهب همان ایمان داشتن به حقیقت است و نیاز به پیچیده کردن آن با احکام و قوانین بسیار نیست. این کارگردان مذهب بودایی را یک مذهب اساساً انسان را توصیف می‌کند و می‌گوید حتی محض مفهوم تکرار چندبارهٔ زندگی به خودی خود شعف آور است.

مفهوم سامسار در بودیسم به مفهوم تنبیه و مجازات در دیگر ادیان نزدیک است. بنا بر آیین بودایی سامسار یا تکرار مستمر چرخهٔ تولد دوباره به معنای به حقیقت نرسیدن روح است و این یعنی مشکلی در فرد وجود دارد که باید حل و فصل شود و جان او به رستگاری نهایی دست یابد. در فیلم گراند هاک، فیل کانورز به طور مستمر در یک روز واحد بیدار می‌شود و فقط یک روز مشخص را هربار تجربه می‌کند. از آنجا که شغل وی پیش بینی آب و هواست مشکلاتی در شغلش ایجاد می‌شود و همکارش مرتب به وی یادآوری می‌کند که اکنون شش هفته از زمستان گذشته. در حالیکه او آب و هوای تکراری همان روز را گزارش می‌کند. کانور در این یک روزی که چندین بار تکرار می‌شود تمام تجربه‌هایی را که یک انسان می‌تواند داشته باشد از سر می‌گذراند اما در نهایت همه این تجربه‌ها ملال آور می‌شوند و این نزدیک به همان مفهوم رنج بودایی است.


برچسب ها : فیلم روز گراندهاک, فیلم بودایی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.