حجتالاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب روز یکشنبه 27 آبانماه 1397 در همایش «جامعه مهدوی، وظایف و مسئولیتها» که به همت شهرداری تبریز در این شهر برگزار شد، شرکت کرد.
حجتالاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در همایش «جامعه مهدوی، وظایف و مسئولیتها» در تبریز گفت: سالها قبل تعدادی از قاریان مصری که در تبریز اجرای برنامه داشتند به مقام معظم رهبری عرض کردند که در تبریز حلقومهای جوانی قرآن قرائت میکردند که حدس میزنیم در آیندهای نه چندان دور، هنر قرائت قرآن را از مصر بربایند.
وی افزود: هنوز هم شهریار زنده است و فرهنگ و ادب فارسی همچنان از این منطقه ترکنشین الهام میگیرد. ایران همه چیز خود را مدیون ترکان است. علامه جعفری، علامه امینی و علامه طباطبایی و بسیاری از مراجع دینی و مفاخر و دلیرمردان دفاع مقدس برخاسته از این دیار هستند. ما ایران خود را در گرو تبریز میبینیم. ما ولایت و تشیع خود را مرهون مردم آذربایجان میدانیم و معتقدم این سرزمین، سرزمین مقدسی است که بوی ولایت میدهد و در بسیاری از مسائل در سده اخیر پیشگام بوده است. در حفظ استقلال ایران و در مشروطه، تبریز بود که وارد عمل شد و نقشآفرین شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره نقش عظیم زنان گفت: علامه شهید مرتضی مطهری میگفتند من برای نشان دادن اهمیت مسئله زن به امام، به فرانسه رفتم. اما در بازگشت گفتند که امام از ما به نقش زن واقفتر بود و اهمیت حضور زن در صحنه را بیشتر میدانست. امسال شصت درصد از زائران پیاده کربلا خانمها بودند. این زنان جان خود را دادند و در طول تاریخ از عشق به امام حسین(ع) دست نکشیدند. به گفته مرحوم امام، از دامن زن مرد به معراج میرود.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب درباره مفهوم انتظار نیز گفت: تشیع در گرو چهار مفهوم است: بعثت، غدیر، عاشورا و انتظار. این چهار عنوان وقتی در کنار هم قرار میگیرند، مفهوم تشیع را میسازند. مفهوم انتظار کاری کرده است که با وجود آن که شیعیان یک پنجم جمعیت جهان هستند، اما همیشه میگویند شیعه و سنی. چون تشیع هم انتظار دارد و هم عدالت. عدالت و انتظار در هم آمیخته است. ما چون منتظر عدالت هستیم، منتظِر منتظَر هستیم و چون خواهان تحقق عدالت در سراسر جهان هستیم، خواهان این هستیم که منجی بیاید و بشریت را نجات دهد. ما فقط غمخوار خودمان نیستیم. تشیع غمخوار بشریت است نه نگران سرنوشت خودش. او میآید که عدالت را در سراسر جهان فراگیر کند. همه مردم جهان نگران عدالت هستند. ما شیعیان در طول قرون گذشته در دنیا چنانکه باید و شاید شناخته شده نبودیم. در همین کشور همسایه شما ترکیه تنها یک مسجد کوچک در حاشیه آنکارا متعلق به شیعیان بود اما امسال میگویند در عاشورا سه هزار خیمه حسینی در کل ترکیه اقامه عزا میکند. در بسیاری از کشورهای جهان کسی تشیع را نمیشناخت اما امروز رهبران وهابی نامه مینویسند که ایران و تشیع دارد آفریقا را فرامیگیرد، آفریقا را از دست شیعه نجات دهید.
وی در پایان درباره ولایت فقیه و تشیع گفت: ولایت فقیه نشان یک امتداد است. ولایت فقیه است که به یک مکتب و مشرب فکری و به یک انتظاری وصل است که این انتظار، به معنی امتداد است. یعنی تشیع بیامتداد نیست و الان در 150-160 کشور جهان، شیعیان زندگی میکنند. تشیع مبتنی بر عقلانیت است. به همین دلیل در دانشگاه رشد خواهد کرد. امتداد تشیع، حیات تشیع است و حیات تشیع مبتنی بر خواستهای است که همه مردم جهان خواستار آن هستند و آن، عدالت است. انتظار و مهدویت فصل امتداد تشیع برای بشریت است. این مهمترین خواسته در جهان است و مقتدایی از این بهتر نیست به جز وجود مبارک منجی موعود و مکتب و خواستهای بهتر از عدالت نیست.
|
دانشکده ها دانشکده شیعه شناسی |
خدمات فناوری اطلاعات سامانه جامع آموزش |
بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید. |