دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

خودبرتربینی مهم‌ترین مانع در وحدت است

 
تاریخ انتشار: 1397/09/05    

خودبرتربینی مهم‌ترین مانع در وحدت است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در همایش ملی «مبانی گفت‌وگو و راهکارهای عملی وحدت اقوام و مذاهب» گفت: خودبرتربینی مهم‌ترین مانع در وحدت است. مشکل ادیان در آسمان‌ها نیست بلکه در وجود افراد بشر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در همایش ملی «مبانی گفت‌وگو و راهکارهای عملی وحدت اقوام و مذاهب» که 28 آبان‌ماه در دانشگاه ارومیه برگزار شد، ضمن اشاره به مضمون آیات 24 و 25 سوره سبأ گفت: مبانی گفت‌وگو و راهکارهای عملی یکی است. اگر مبانی گفت‌وگو را پیدا کنید که مبنا برای ما مسلمانان، قرآن است، به دومی یعنی راهکارهای عملی هم می‌رسیم. مشکل اصلی در ایجاد وحدت، خودبرتربینی ما است. ما خود را حق و دیگران را ناحق می‌دانیم، لذا به نتیجه نمی‌رسیم. ما دیگران را به هیچ می‌انگاریم و اگر در تعارف و تشریفات، دم از وحدت بزنیم، باز در عمل این‌گونه نیستیم. بنده افتخار می‌کنم که سی سال است این مشکل را برای خودم حل کرده‌ام. مشکل گفت‌وگو، بغض، کینه، عداوت، حسد و خوبرتربینی در دل انسان‌ها است. مشکل ادیان در آسمان‌ها نیست بلکه در وجود افراد بشر است.

وی افزود: دعوت به وحدت، سخت‌ترین کار است. با گفتار تنها نمی‌شود. هرکس وارد این میدان می‌شود، باید بهایش را از آبرو و عمر بپردازد. با سخنرانی، سازش‌کاری، مصالحه و ترس و واهمه وحدت انجام نمی‌شود. شهید شوشتری وسط معرکه وحدت به شهادت رسید. من از خدا شهادت می‌خواهم و می‌خواهم وسط معرکه وحدت، نقد جانم را بدهم تا بدانم در این کار صادق هستم. این کار، کار ساده‌ای نیست و با اجلاس و سمینار و تعارف و تشکیلات، بدون حل کردن مشکل دل خودمان، وحدت پیش نمی‌آید.

قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّا أَوْ إِيَّاكُمْ لَعَلَى هُدًى أَوْ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ». ما و شما یا بر حقیم یا بر ضلالت. ای گروه مقابل!‌ روز قیامت از جرم ما سؤال نمی‌کنند و از عمل شما از ما سؤال نمی‌کنند. وقتی این ادب را پیدا کردیم، مشکل وحدت هم حل می‌شود. در قرآن به خود جرم منتسب می‌کند ولی به طرف مقابل، عمل نسبت می‌دهد و به او اهانت نمی‌کند. مبانی گفت‌وگو را باید از قرآن گرفت. هرکس خودش را آماده نکرده است، واقعاً‌ شرکت در این قبیل جلسات برایش گناه است. اگر کسی هنوز دیگران را انسان نمی‌داند و باطل می‌داند و حرف امیرالمؤمنین را قبول ندارد که به مالک فرمود ای مالک وقتی به مصر می‌روی، همه مصریان مسلمان نیستند. آنان یا برادر دینی تو هستند یا هم‌زاد تو هستند در خلقت، در این جلسات شرکت نکند. اگر هنوز حاضر نیستیم برای وحدت مایه بگذاریم، وارد میدان نشویم.

ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه گفت: اهل‌سنت و شیعه افراد یک خانواده هستند. علامه طباطبایی می‌گوید تفسیر «ان الدین عند الله الاسلام» یعنی دین در پیش خدا، تسلیم شدن در برابر خدا است، لذا پیروان مسیحیت، یهودیت و اسلام، تسلیم خدا هستند. پدرشان ابوالانبیا ابراهیم(ع) است. ایمان به ادیان قبلی جزو اعتقادات ما است، چون در سوره چهارم بقره چنین آمده است: «وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ». ما حتی نباید با بودایی احساس دوگانگی کنیم. می‌گویند بعضی هندوها به مسلمانان حمله می‌کنند، ولی مگر در عراق یا دیگر نقاط،‌ مسلمان با مسلمان جنگ نمی‌کند؟ ‌شیعه با سنّی جنگ نمی‌کند؟ جوهر ادیان هم‌چون دین هندو، کشتار نیست. کشتار توسط هرکسی ممکن است اتفاق بیفتد ولی جوهر دین، جوهر گفت‌وگو است.

وی در پایان گفت: کسانی که می‌خواهند رهبری این جریان را بر عهده بگیرند و پیش‌قراول و آغازگر و دنباله‌روی گفت‌وگو و در آن نقش‌آفرین باشند، اول باید مشکل خود را حل کنند. اگر مشکل سینه خود را حل نکردید، در این جلسات وارد نشوید. با نفاق در این جلسات نیایید. اگر هنوز دیگران را انسان نمی‌دانید و برای آن‌ها ارزش انسانی قائل نیستید، پای در این جلسات نگذارید. از سمینار و گفت‌وگو خسته شدیم چون عمل ندیدیم. یک بار در اجلاس شرکت کنید و یک گام عملی بردارید. یک بار در اجلاس شرکت کنید و یک اقدام عملی کنید و یک مانع را از سر راه بردارید. در عین حال که نفس اجلاس و نشست بسیار مهم، مفید و مؤثر است و همان هم اراده و بها پرداختن می‌خواهد و سختی‌هایی دارد، اما به دنبال هر اجلاس و گفت‌وگویی، اقدام عملی انجام دهیم.


برچسب ها : ارومیه, نواب

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.