دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

نشست علمی «جایگاه خداشناسی در دیانت زرتشتی» برگزار شد

 
تاریخ انتشار: 1397/11/27    

نشست علمی «جایگاه خداشناسی در دیانت زرتشتی» برگزار شد

نشست علمی «جایگاه خداشناسی در دیانت زرتشتی» با سخنرانی مهدی دانشور روز پنجشنبه 25 بهمن 97 در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مهدی دانشور در نشست علمی «جایگاه خداشناسی در دیانت زرتشتی» که به همت دانشکده ادیان برگزار شد، گفت: در پی رشد، آگاهی و شناخت آدمیان از خود، هزاران سال طول کشید تا بعضی از اقوام توانستند از مرحله تصورات اسطوره‌ایِ ابتدایی، به مراحل پیشرفته تفکرِ دینی برسند و از تصورات شرک‌آمیز به ایمان به خدا راه یابند. چراکه کهن‌ترین ساختار دینی بشر، کلا ساختاری قومی بود؛ هر قوم دارای خدایانی متعدد با مراتبی متفاوت از نظر اهمیت بود. حتی گاه هر یک از قبیله‌هایی که منشعب از قومی واحد بودند، خدا یا خدایانی خاص خودشان داشتند.

وی در ادامه گفت:‌ خدایان هر گروهِ قومی یا قبیله‌ای، تنها حامی همان گروه قومی یا قبیله‌ای محسوب می‌شدند، تا آن‌جا که در نبرد میان دو قوم، خدایان‌شان هم با یکدیگر نبرد می‌کردند. در این مرحله از تمدن بشری، رابطه‌ی انسان و خداوند، نه فردی، که گروهی بود. هنوز ساختار جامعه (قوم و قبیله) گروهی بود و شخصیت فردی شکل نگرفته بود. فرد از آن جهت که عضو قبیله بود، موجودیت داشت.

دانشور در ادامه این نشست علمی گفت: خدایان قومی، دارای خویش‌کاریِ اجتماعیِ خاصی بودند. آن‌ها مظهر وجود، تمامیت و اتحادِ ناگسستنی قوم خودشان بودند. به اسارت رفتنِ بتِ خدای بزرگ قوم و یا ویرانی بت‌خانه او توسط قومی دیگر، به معنای خلع سلاح روحی و مادی قوم شکست‌خورده بود. چنین قومی دست‌کم تا سالیان دراز، روحاً قادر نبود به بازسازی خویش بپردازد. وقتی خداوند چتر حمایتش را از قومی برمی‌داشت، قوم، ماهیت خودش را از دست می‌داد.

وی هم‌چنین گفت: جهان مردگان، ربطی به تقوا و بی‌تقوایی فرد در زندگی این جهانی نداشت. آنان به بقای روح بعد از مرگ معتقد بودند، ولی این بقا معمولاً با دوزخی یا بهشتی بودن گنه‌کاران و پارسایان ربطی نداشت.

از هزاره دوم پیش از میلاد، در پهنه گسترده این فرهنگ، تحولی رخ داد که از پرستش خدایان قومی به پرستش خدای یکتای جهانی اقوام، سوق داده شدند.

از هزاره اول پیش از میلاد، ما در این منطقه نوعی ادغام عقاید گوناگون دینی را شاهد هستیم. در این دوران، ایران و غرب آسیا تحولات متعارضی را به خود دید که تأثیرات فرهنگی بسیاری در کل منطقه بر جای نهاد.

در این دوران، زرتشت عصر خدایی را معرفی کرد که یکتاست و دارای تعالی و تجریدی عظیم است؛ در تعارض با او، مظهر شری شیطانی به نام اهریمن وجود دارد که فرزند اورمزد؛ بلکه همزاد اوست. دو اصل خیر و شر مینوی، حاکم بر جهان هستند. هر امر خیری پدید بیاید، به خودی خود، همزاد شری هم به دنبال خواهد داشت. قبلاً ضد خدایان و اژدهاها، جز خداوند خیر بودند. این نخستین بار بود که انسان به وجود مظهری برای همه نیروهای شر واقف می‌شد و فرمان‌روایی او بر ایشان را می‌شناخت.


برچسب ها : زرتشتی, نشست علمی, خداشناسی, مهدی دانشور

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.