دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

فلسفه اگزیستانسیالیستی مرگ در نهج‌البلاغه

 
تاریخ انتشار: 1397/12/16    

فلسفه اگزیستانسیالیستی مرگ در نهج‌البلاغه

جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو طاهره صاحب‌الزمانی با عنوان «فلسفه اگزیستانسیالیستی مرگ در نهج‌البلاغه» روز پنجشنبه 16 اسفندماه 1397 در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو طاهره صاحب‌الزمانی با عنوان «فلسفه اگزیستانسیالیستی مرگ در نهج‌البلاغه»، دکتر سید علی علم‌الهدی و دکتر الله‌کرم کرمی‌پور به عنوان استادان راهنما، دکتر محمدمهدی علیمردی به عنوان استاد مشاور و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادق‌نیا، دکتر محمدحسن نادم و دکتر نعیمه پورمحمدی به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

آنچه از مرگ و یادآوری آن در طول دوران تفکر بشریت به بیان گذاشته می‌شود، بیشتر از جنبه متافیزیکی و ترس از وقوع این رخداد می‌باشد. خروج از این جهان و ورود به ساحتی دیگر از هستی نیامده که انسان آن را درک نکرده است و رخدادی که بعد از آن به جریان خواهد افتاد و مسائلی از این قبیل، دل‌مشغولی فکری اندیشمندان و فیلسوفان غرب و اسلام بوده است. در مضامین دینی خصوصاً نهج‌البلاغه حضرت امیر، مرگ، پایان زندگی و در جست‌وجوی آدمی در هر حال می‌باشد، مرگی که زمانی فراخواهد رسید و وقوع آن حتمی و یقینی است. از طرف دیگر در اندیشه اگزیستانسیالیستی مرگ به مثابه واقعه‌ای است که هر لحظه در طول زندگی انسان با وی همراه بوده و امکان اصیل او به شمار می‌آید، مرگی که با تولد زندگی در نبودن زایش می‌یابد، فلاسفه اگزیستانسیالیست  زندگی را نسبتاً نوعی مرگ که رخدادی محقق است در نظر داشته‌اند؛ آنان مرگ را خاص‌ترین امکان دازاین می‌دانند تا از طریق آن بتوانند به دریافت معنای هستی برسند. از طرفی قائل بودن به عدم و نیستی راه‌کار تازه‌ای است تا فلاسفه اگزیستانسیالیست بتوانند به تبیین و توضیح مفهوم هستی بپردازند. در این نوشتار با استناد به روش کتابخانه‌ای و تحلیلی سعی بر آن شده است تا اهمیت مفهوم مرگ در مکتب اگزیستانسیالیسم و نهج‌البلاغه حضرت امیر(ع) به دیده تبیین نگاشته شود و در انتها با نگاهی اگزیستانسیالیستی به مرگ در نهج‌البلاغه، حدود نزدیکی و هم‌اندیشی فلاسفه اگزیستانسیالیست و حضرت علی(ع) پیرامون مسئله مرگ و تأثیر آن در معنای زندگی مورد بررسی قرار گیرد .


برچسب ها : طاهره صاحب الزمانی, نهج البلاغه, دکتری, رساله, دانشگاه ادیان و مذاهب

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.