دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

دومین نشست انجمن دین‌پژوهی برگزار شد

 
تاریخ انتشار: 1398/01/25    

دومین نشست انجمن دین‌پژوهی برگزار شد

دومین نشست از سلسله نشست‌های انجمن دین‌پژوهی دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب با سخنرانی دکتر خلیل قنبری با عنوان «دین‌پژوهی، علم‌شناسی یا واقعیت‌شناسی» روز چهارشنبه 21 فروردین‌ماه 1398 برگزار شد.

دومین نشست از سلسله نشست‌های انجمن دین‌پژوهی دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب با سخنرانی دکتر خلیل قنبری با عنوان «دین‌پژوهی، علم‌شناسی یا واقعیت‌شناسی» روز چهارشنبه 21 فروردین‌ماه 1398 برگزار شد.

دکتر خلیل قنبری در نشست علمی «دین‌پژوهی، علم‌شناسی یا واقعیت‌شناسی» گفت: در بحث حاضر نیم نگاهی انتقادی بهBeginner,s Guide to the Study of Religion  A اثر برادلی و آثار دیگری که درباره دین‌پژوهی نوشته شده است، دارم. قبل از هر چیز با نظر به تفکیک میان دین‌پژوهی و درباره دین‌پژوهی به این نکته توجه می­دهم که بازیگرانه وارد دین‌پژوهی نمی­شوم بلکه ناظرانه درباره دین‌پژوهی بحث می­کنم. از این رو اثر حاضر در حوزه­ی «دین‌پژوهی‌شناسی» است نه «دین‌پژوهی».

وی افزود: دین‌پژوهی‌شناسی، نه دین‌پژوهی، دست­کم از چهار مشکل اساسی رنج می­برد؛ 1) خلط میان میان دین‌پژوهی و علوم انسانی و فلسفی 2) مرزبندی مبهم میان دین‌پژوهی و الاهیات 3) بسنده کردن به توصیف محض از دین‌پژوهی واقع‌شناسانه و 4) غفلت از دین‌پژوهی علم‌شناسانه.

دکتر خلیل قنبری در ادامه گفت: مدعایم این است که به گواهی تاریخ علم در کنار دین‌پژوهیِ واقع‌شناسانه برای مثال علوم اجتماعی و علوم انسانی، دین‌پژوهی علم‌شناسانه یعنی فلسفه معرفت دینی نیز وجود دارد. به بیان دیگر در کنار دین‌پژوهانی چون دورکیم، فروید، یونگ، مارکس و پتربرگر، دین‌پژوهانی چون آنتونی فلو، بازل میچل، ایان باربور، ننسی مورفی و هانس کونگ هم وجود دارند. لذا دین‌پژوهی‌شناسی یعنی مطالعه درباره دین‌پژوهی در دو سطح باید سخن بگوید. دین‌پژوهی‌شناسی (فلسفه علوم اجتماعی) باید درباره دین‌پژوهیِ واقع‌شناسانه (علوم اجتماعی) بحث ­کند و دین‌پژوهی‌شناسی (فلسفه فلسفه معرفت دینی) باید درباره دین‌پژوهیِ علم‌شناسانه (فلسفه معرفت دینی) بحث ­کند.

این عضو هیئت علمی  دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین در پایان گفت: ایراد اثر برادلی هرلینگ به عنوان اثری در دین‌پژوهی‌شناسی آن است که 1) فقط دین‌پژوهی واقع‌شناسانه را بررسی کرده است و البته در این‌جا نیز از سطح توصیف فراتر نرفته است و 2) مانند دیگر آثار دین‌پژوهی‌شناسی دین‌پژوهی علم‌شناسانه را از قلم انداخته است. در بحث حاضر با استناد به تاریخ علم نشان می­دهم که دین پژوهیِ علم‌شناسانه پنج دوره را طی کرده است و لذا آن نیز باید موضوع مطالعه دین‌پژوهی‌شناسی قرار گیرد.


برچسب ها : خلیل قنبری, انجمن دین پژوهی, دانشگاه ادیان و مذاهب, دانشکده ادیان

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.