دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

همه ابعاد فرهنگ در یونان، ماهیتی ادبیاتی داشت

 
تاریخ انتشار: 1398/02/14    

همه ابعاد فرهنگ در یونان، ماهیتی ادبیاتی داشت

نشست علمی «ادبیات، خاستگاه تفکر فلسفی در جهان یونانی» با سخنرانی دکتر سید جمال‌الدین میرشرف‌الدین روز سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه 1398 به همت کانون شعر و ادب (پنجره)‌ در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر سید جمال‌الدین میرشرف‌الدین استاد و پژوهشگر مطالعات فلسفه یونان در نشست علمی «ادبیات، خاستگاه تفکر فلسفی در جهان یونانی» با اشاره به اهمیت پرسش از خاستگاه تفکر فلسفی گفت: همواره در طول تاریخ یکی از پرسش‌های مهم در خصوص خاستگاه تفکر فلسفی این بوده که چه چیزی می‌تواند فراهم‌آورنده مقدمات و تمهیدات لازم برای شکل‌گیری تفکر فلسفی باشد. در ایران معاصر به طور عام از مشروطه بدین‌سو و به طور خاص در قرن معاصر این پرسش را بارها پرسیده‌ایم و مسئله اصلی محمدعلی فروغی در کتاب سیر حکمت در اروپا همین است و برنامه‌ای که می‌چیند این است که مقدمات شکل‌گیری تفکر فلسفی را فراهم کند.

وی در ادامه گفت: ادبیات به عنوان خاستگاه تفکر فلسفی به‌خصوص برای ما ایرانیان حائز اهمیت زیادی است. به دلیل آن‌که ما فرهنگ بسیار گسترده، حجیم و غنی ادبی داریم. اما حداقل در بدو امر به نظر می‌رسد که رابطه بسیار کمی با تفکر فلسفی ما دارد. به گونه‌ای که حتی نوعی گسست بین ادبیات خودمان و تفکر فلسفی خودمان می‌بینیم. اساساً در فاهمه تاریخی ما یک قانون نانوشته وجود دارد که بین ادبیات و شعر و تفکر فلسفی و نظر، رابطه‌ای نیست.

میرشرف‌الدین هم‌چنین گفت: ادبیات یونان به طور خاص یک ویژگی متمایز دارد و آن، این است که در این ادبیات، محور، مبنا، دغدغه و بستر حرکت، انسان است. ما در ادبیات دیگر، موجودات دیگری داریم که آن‌ها می‌توانند مبنا قرار گیرند ولی در جهان یونانی، انسان مبنا است. در این ادبیات، خدایان کاملاً انسانی هستند و اهمیت آن‌ها از این جهت است که در کنار انسان هستند و رقم‌زننده سرنوشت انسان‌ها هستند.

وی گفت: سایر ابعاد فرهنگ، یعنی دین، سیاست و اخلاق، در یونان ماهیتی ادبی و شاعرانه دارند. در یونان، متکفلان دین، شاعران‌اند نه کاهنان. کاهنان در شکل‌گیری الهیات و سایر ابعاد دینی حضوری ندارند. اگر سخنی سخن دینی باشد، آن سخن، سخن شاعران است. به همین دلیل،‌شعر است که کلام دینی به حساب می‌آید. بنابراین هومر، بنیان‌گذار فرهنگ دینی است و ایلیاد تجسم کتاب مقدس یونانیان است.

میرشرف‌الدین در پایان گفت: ادبیات با سوفیست‌ها تبدیل به جنبش اجتماعی شد. سوفیست‌ها درباره دیانت،‌ هنر،‌ حقوق اجتماعی و قانون خطابه می‌گفتند. به گفته آنان فلسفه هم باید درباره همه چیز حرف می‌زند. درست به همین دلیل است که با افلاطون، خودآگاهی به تفکر فلسفی شکل گرفت. با افلاطون، فلسفه، فلسفه می‌شود. چرا که لازم می‌بیند نظام داشته باشد و هویت اجتماعی پیدا کند. این زمانی برای فلسفه کاملاً خودآگاه و جدی می‌شود که نخستین سقراط به عنوان نخستین فیلسوفی که فلسفه را تبدیل به یک کنش اجتماعی می‌کند، بهایی که بابت دفاع از فلسفه می‌دهد، جان خودش است. به همین دلیل است که پس از سقراط، شاگردان سقراط می‌فهمند که دیگر با ادبیات به مثابه زیبا سخن گفتن طرف نیستند. با ادبیات به معنای بنیاد فرهنگ، شاکله اجتماعی، نظام سیاسی خاص و تمامیت حیات جمعی یک ملت طرف هستند.

دکتر میرشرف‌الدین در پایان این نشست علمی به سؤالات استادان و دانشجویان حاضر در جلسه پاسخ گفت.


برچسب ها : سید جمال الدین میرشرف الدین, یونان, ادبیات, دانشگاه ادیان و مذاهب

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.