دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

حدیث سلسله الذهب نشانگر ارتباط توحید و امامت است

 
تاریخ انتشار: 1398/04/24    

حدیث سلسله الذهب نشانگر ارتباط توحید و امامت است

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد انصاری‌پور به مناسبت میلاد امام رضا (ع) به ایراد سخنرانی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد انصاری‌پور در مراسمی که روز یکشنبه بعد از نماز ظهر در محل نمازخانه دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، در سخنانی به ایراد سخنرانی در باره آن امام همام پرداختند.

وی در سخنان خود گفت: در خصوص حدیث سلسله الذهب باید گفت که حضرت در زمان حرکت حضرت به سوی مرو در پاسخ به مردم نیشابور که به استقبال ایشان آمده بودند، این حدیث قدسی را مستنداً نقل کرده‌اند که «کلمة لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی». کلمه توحید، اسم من است. هرکس وارد حصن من شد، از عذاب من در امان است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه گفت: واقع این است که توحید زیربنای همه تعالیم انبیا، به‌خصوص تعالیم و معارف قرآن است. این شالوده و بنیاد یا سرچشمه اساسی می‌تواند سست شود یا این چشمه زلال، آلوده و یا حتی شرک‌آلود شود. یعنی توحید تبدیل به شرک و این بنیان متزلزل شود. خصوصیت تشیع در همین است. شیعه مسئله رهبری صالح اجتماعی را به سرچشمه پیوند می‌زند. درست است که جایگاه امامت فرع بر توحید است ولی این فرع چنان اهمیت دارد که تضمین کننده بقای توحید است. اگر این رهبری صالح اجتماعی نباشد، توحید که اصل و منشأ معارف انبیا است، آلوده و تبدیل به شرک می‌شود.

دکتر انصاری‌پور هم‌چنین گفت: حضرت در ادامه فرمودند که «به شرطها و شروطها و انا من شروطها». یعنی رهبری صالح اجتماعی است که ضامن توحید است والا جامعه‌ای که اذان و روزه و حج و زکات دارد ولی رهبرش کسی مثل معاویه و مأمون و خلفای عباسی باشد، این به استناد قرآن کریم، شرک است. چرا که خداوند در قرآن می‌فرماید: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل .....». یعنی جانشین را تعیین کن. رهبر شایسته اجتماعی برای هدایت امت را تعیین کن. اگر نکردی، توحید و نماز و زکات و حج که آموخته‌ای کان‌لم‌یکن می‌شود و رسالت‌ات را ابلاغ نکرده‌ای. یعنی اگر رهبری صالح اجتماعی نباشد، تمام داده‌های انبیا از جمله توحید، دستخوش بازی قدرت‌مداران می‌شود.

وی افزود: به این مضمون حدیثی در اهل‌سنت منقول از پیامبر اکرم(ص) هست که می‌فرمایند: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه». کسی که از دنیا برود و امام خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است. اگر پشت سر انسان، رهبر صالح اجتماعی نباشد، گویی که این آیین را نپذیرفته است. در این حالت این اسلام یا دین‌داری به انحراف کشیده می‌شود و مسیر حصن الهی یعنی توحید الهی تباه می‌شود.

دکتر انصاری‌پور هم‌چنین گفت: نکته دیگر این که معمولاً صحبت می‌شود که چرا امام(ع) ولایت‌عهدی را پذیرفتند. باید گفت که ولایت‌عهدی تحمیلی بود و حضرت با اکراه از مدینه حرکت کردند. بارها نامه‌نگاری صورت گرفته و بعدها حضرت تهدید شده بودند. در زمان حرکت وارد مسجد پیامبر شدند و وداع کردند و بعد اهل‌بیت‌شان را جمع کردند و گفتند برای رفتن من گریه کنید. این نشان‌دهنده آن است که این رفتن برای پست و مقام نیست بلکه رفتن به سوی شهادت است.

وی در پایان سخنان مأمون در خصوص دلایل انتخاب امام رضا(ع) به ولایت‌عهدی را بیان کرد و گفت: مأمون برای آن‌که از عظمت امام(ع) به نفع خود استفاده کند و برای این‌که امام(ع) نزد خودش باشد و اقدامات ایشان را زیر نظر بگیرد و به نوعی مأمون را با پذیرفتن ولایت‌عهدی به رسمیت بشناسد، آن حضرت را به ولایت‌عهدی برگزیدند. امام(ع) عکس جهت خواسته مأمون، از ماجرای ولی‌عهدی استفاده کردند و فرمودند که تا به حال کسی ما را قبول نداشت و الحمدلله بالاخره پذیرفتند که حق با ماست.


برچسب ها : محمد انصاری پور, سلسله الذهب, امام رضا(ع), دانشگاه ادیان و مذاهب

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.