تبلیغ غدیر و آموزههای آنکه بخش قابل توجه و حساسی از وقایع تاریخ اسلام را به خود اختصاص داده است، به هیچ وجه منافاتی با تقریب مذاهب اسلامی ندارد.
مشاور رسانهای رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتوگو با روابط عمومی دانشگاه، غدیر را مدرسه اميرالمؤمنين(ع) دانست كه مىتواند تمام بشريت را برای دنیایی آباد، آزاد و بهدور از بیعدالتی و ظلم و نیز تأمین رفاه و آسایش همه طبقات جامعه جهت رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی تربیت کند.
آنچه میخوانید حاصل گفتوگو با کریم دلفانی فعال رسانهای و پژوهشگر علوم و معارف دینی است.
تبلیغ غدیر و آموزههای آنکه بخش قابل توجه و حساسی از وقایع تاریخ اسلام را به خود اختصاص داده است، به هیچ وجه منافاتی با تقریب مذاهب اسلامی ندارد و نباید به بهانه و یا استدلال تقریبی از اصول مسلم اسلام و وقایع تاریخی که حتی بسیاری از بزرگان دیگر مذاهب روی آن صحه گذاشتهاند، کوتاه آمد یا خدای نکرده آن را کمرنگ جلوه داد.
بنابراین با توجه به شرایط روز و عصر انفجار اطلاعات، باید اذعان نمود جهان تشیع نتوانسته است غدیر را آنگونه که در شأن و جایگاه این واقعه تاریخی است، در سطح بینالملل رسانهای و فرهنگسازی نماید، و آنچه را اتفاق افتاده، نمیتوان قابل اقناع دانست. پیامبر اسلام در آن حماسه عظیم پس از اعلام جانشینی حضرت امیر، روی چهار نکته برای ماندگاری غدیر تأکید فرمودند؛ نکته اول آنکه مسلمین پس از بيعت وفادار بمانند، دوم آنکه با دوستان امام على(ع ) دوست و با دشمنانش دشمن باشد، سوم، حادثه روز غدير را به آنان كه حضور نداشتند، ابلاغ كنند و نکته چهارم؛ غدير را زبان به زبان، به نسلهاى آينده منتقل كنند.
این تأکیدات پیامبر اسلام مسئولیت نخبگان تشیع را بسیار سنگین نموده است و بر این اساس میبینیم شخصیتهایی مانند علامه امینی و دیگر عالمان دلباخته و مخلص تشیع همه مشکلات را با جان و دل خریدند تا حقیقت غدیر در فرازونشیبهای تاریخ گم نشود و اینک که آن معارف زلال در دست ماست، رسانههای جهان تشیع و کسانی که دل در گرو ولایت علی (ع) و اهلبیت عصمت و طهارت دارند، در شرایط فعلی نقش مؤثر و وظیفه خطیری را در این خصوص بر عهده دارند.
معارف غدیر اعم از اصل واقعه غدیر، حواشی روز حادثه، موضعگیریهای خواص مسلمین، رخدادها و تحلیلها و نیز اتفاقات به وجود آمده پس از رحلت جانگداز حضرت ختمی مرتبت (ص)، از چنان استحکام و اتقان علمی برخوردار است که در قالبهای گوناگون بتوان آن را به جهان ارائه داد.
ایجاد شهرک سینمایی برای بهرهبرداری از حقیقت غدیر
غدیر باید خود دارای رسانههای متکثر و متنوع از خبرگزاری گرفته تا روزنامه و نشریات متعدد و شبکه ماهوارهای و نیز ایجاد صفحات گوناگون در شبکههای اجتماعی با زبانهای روز دنیا و حتی ایجاد شهرک سینمایی برای بهرهبرداری از حقیقت غدیر در قالب فیلمهای سینمایی و سریالهای فاخر باشد و این وظیفه کسانی است که در رشتههای گوناگون هنری، رسانهای، فرهنگی و اجتماعی تحصیل کردهاند و باید دین خود را به مظلومیتهای امام عارفان ادا نمایند.
صاحبان تریبونهای مؤثر و قلم به دستان فخیم، باید با بهرهگیری از تاکیدات پیامبر اسلام که در آن اجتماع عظیم خطاب به مردم تاکید فرمودند؛غدير فراموش نشود را نصب العین خود قرار داده و ضمن حفظ حرمت و مقدسات سایر مذاهب اسلامی حقیقت غدیر را با ایجاد کرسی های آزاد اندیشی مذهبی و دینی در سطح دانشگاه های جهان اسلام،نخبگان دیگر مذاهب را نیز به مناظره علمی دعوت نمایند و قضاوت را به افکار عمومی و برداشت های مسلمین بسپارند.
همه می دانند و بر این مطلب صحه گذاشته و می گذارند که آخرین فرستاده خدا در آخرین سفر حج در آن انجمن بین المللی فرمود:معاشرالناس ! انى ادعها امامه و واراثه فى عقبى الى يوم القيامه، و قد بلغت ما امرت بتبليغه، حجه على كل حاضر و غائب و على كل احد ممن شهد اولم يشهد، ولدا او لم يولد، فليبغ الحاضر الغائب، و الوالد الولد يوم القيامه
مردم! من امامت على (ع ) را در ميان شما باقى مى گذارم زیرا مامور ابلاغ آن بوده ام و به شما رسانده ام، كه حجت آشكارى بر هر حاضر و غائب است .به آنها كه امروز هستند و آنان كه در اين جمع نيستند ونیز آنان كه هم اكنون از مادر متولد شدند يا در آينده متولد خداهند شد.بر حاضران در صحنه غدير واجب است كه امر الهى را به ديگران كه حضور ندارند برسانند، و بر پدران واجب است كه حماسه غدير را به فرزندان خود تا قيامت بشناسند.
این صریح فرمایش و دستور حضرت خاتم الانبیاء است و در عصر انفجار اطلاعات باید از این فرصت استفاده کرده و مظلومیت و مهجوریت غدیر را به گوش حق طلبان و آزادی خواهان جهان که کم هم نیستند برسانیم.
عمل به آموزه های غدیر در شریط کنونی چه کاربرد های سیاسی و اجتماعی دارد.
پس از آن كه رسول خدا"صلى الله عليه وآله وسلم" در غدير خم رسالت خود را با اعلام جانشينى و امامت اميرالمؤمنين"عليه السلام" به انجام رساند، آيه كمال بخشيدن به دين نازل شد و خداوند فرمود: "اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً" امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را برای شما [به عنوان] آیینی برگزیدم/ مائده 3
نكته قابل توجه آيه "اكمال دين" اين است كه خداى متعال اتمام نعمت بر خلق را با موضوع "ولايت" از پيوندى ناگسستنی برخوردار فرموده و همان گونه كه كمال يافتگى دين در گرو ولايت محمد(صلى الله عليه وآله وسلم)و خاندان پاك اوست، مسلمانان را نیزاز تماميت نعمت ها برخوردار مى كند.
هرچند نعمت مورد نظر آيه كريمه، همه نعمتهای ظاهرى و باطنى مانند؛عدالت، مساوات، همبستگى، برادرى، اخلاق، علم، رفاه و آسایش و آزادى و... را شامل مى شود و ره آورد رابطه مستقيم و تنگاتنگ با ولايت اميرالمؤمنين(عليه السلام)، برخوردارى از نعمت هاى مشروع مادى را روشن مى كند، چرا كه ولايت محوری، از اركان اساسى و مهم رسيدن به جامعه مبتنى بر آزادى، عدالت و ارزش ها و فضايل اخلاقى و انسانى مى باشد و جامع مبتنی بر آموزه های غدیر، دیگر شاهد فساد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اختلاس های سرسام آور که هرروز در رسانه تیتر می شود را شاهد نخواهد بود.
در واقع پذيرفتن ولايت اميرالمؤمنين(عليه السلام) با تمام لوازم آن، كه خداوند در غدير خم آن را بر مسلمانان واجب گرداند، اثر تكوينى داشته، مردم را از خيرات و بركات بى شمار آسمان و زمين بهره مند مى كند. زیرا خداى متعال درباره تأثير پذيرى از فرمان خود مى فرمايد: وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالاْنجِيلَ وَمَآ أُنزِلَ إِلَيْهِم مِّن رَّبِّهِمْ لاَاكَلُوا مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم... ؛اگر آنان به تورات و انجيل و آن چه از جانب پروردگارشان به سوى شان نازل شده است، عمل مى كردند، قطعاً از بالاى سرشان "بركات آسمانى" و از زير پاهاى شان "بركات زمينى" بخورند./ مائده 66
اگر بخواهیم غدیر را به زبان و شرایط روز تعریف کنیم تعریف شما از آن چیست
اگر كسى غدير را در يك جمله معرفى كند،مى تواند بگويد:غدير نماد تمام فداكارى هاى رسول گرامى اسلام(ص) و گنجينه تمام احكامی است كه خداى متعال بر پيامبر خويش نازل کرد، غدير بوستان تمام فضايل و مکارم اخلاقی است،همه تحولات مدنى و فرهنگى و معنوى، وام دار غدير هستند غدير، مدرسه اميرالمؤمنين(عليه السلام) است كه مى تواند تمام بشريت را برای دنیایی آباد، آزاد و به دور از بی عدالتی و ظلم و نیز تامین رفاه و آسایش همه طبقات جامعه برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی تربیت کند.
|
دانشکده ها دانشکده شیعه شناسی |
خدمات فناوری اطلاعات سامانه جامع آموزش |
بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید. |