دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

عصمت انبیاء از دیدگاه سلفیه و بررسی آثار و لوازم آن با تأکید بر ابن تیمیه و آلوسی

 
تاریخ انتشار: 1398/07/03    

عصمت انبیاء از دیدگاه سلفیه و بررسی آثار و لوازم آن با تأکید بر ابن تیمیه و آلوسی

جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو علی اکبر علی‌زاده با عنوان «عصمت انبیاء از دیدگاه سلفیه و بررسی آثار و لوازم آن با تأکید بر ابن تیمیه و آلوسی (ارزیابی و نقد)» روز چهارشنبه سوم مهرماه 1398 در سالن شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو علی اکبر علی‌زاده با عنوان «عصمت انبیاء از دیدگاه سلفیه و بررسی آثار و لوازم آن با تأکید بر ابن تیمیه و آلوسی (ارزیابی و نقد)» روز چهارشنبه سوم مهرماه 1398 در سالن شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

 

در چکیده این رساله آمده است:

مسئله عصمت انبیا، از جمله مسائلی است که مباحث زیادی پیرامون آن در میان فرقه‌های اسلامی مطرح شده است. همه فرق مسلمین در عصمت انبیا پس از بعثت در ابلاغ رسالت اتفاق‌نظر دارند، اما در غیر ابلاغ رسالت پیش و پس از بعثت اختلاف دارند.

سلفیان با همه تشتت آرا ارتکاب گناهان کبیره و صغیره را از انبیا پیش از نبوت و رسالت عقلاً ممتنع نمی‌دانند، اما پس از نبوت آنان را مصون از گناهان کبیره دانسته، در ارتکاب گناهان صغیره اختلاف دارند. همگی قائل به عصمت انبیا در مقام دریافت، حفظ و تبلیغ وحی و رسالت هستند. بیشتر آنان کذب و دروغ را در حال نبوت برای انبیا جایز نمی‌دانند، اما در مورد نسیان وقوعش را از انبیا ممتنع نمی‌دانند.

«ابن‌تیمیه» عالم سلفی با انتقادات شدید به مذاهب مختلف، عصمت مطلق انبیا را قبول ندارد و همانند حشویه و برخی از اهل‌حدیث عصمت را منحصر به دریافت‌، حفظ و ابلاغ وحی و رسالت می‌کند، اما در غیر این مورد به عصمت انبیای پیش و پس از بعثت قائل نیست و فرقی بین نبی اکرم و سایر انبیا نمی‌گذارد.

«آلوسی» از مفسران اهل‌سنت و یکی از مخالفان عصمت مطلق انبیاست. وی از نظر عقلی و نقلی ممتنع نمی‌داند که از نبی پیش از نبوت گناهی مطلقاً (چه عمدی و چه سهوی) صادر شود، بلکه از نظر عقلی ممتنع نمی‌داند که خداوند رسولی بفرستد که بعد از کفرش اسلام بیاورد، اما پس از نبوت قائل به عصمت انبیاست.

در باب آثار و لوازم دیدگاه سلفیه، به‌ویژه ابن‌تیمیه و آلوسی، از آن‌جا که قرآن کریم در نهایت اختصار و ایجاز نازل شده و به کلیات بسنده کرده، اگر به همین اکتفا شود، بسیاری از معارف و تکالیف مبهم و بی‌مدرک می‌ماند‌؛ از این رو باید فهم بسیاری از احکام در پرتو سنت میسر شود؛ بنابراین همه مسلمین بر جایگاه والا و اعتبار سنت اتفاق نظر داشته منکر سنت را منکر ضروری دین اسلام می‌دانند. سنت به معنای گفتار و کردار و تقریر پیامبر مورد اتفاق است، اما به معنای گفتار و کردار و تقریر صحابه در آن اختلاف وجود دارد. منشأ سنت وحیانی بودن آن و معتبر بودن سنت به معنای گفتار و رفتار پیامبران دانسته شد. اما انحراف سلفیان از جایی شروع شد که در تعریف سنت و بدعت راه ابن‌تیمیه را پیمودند و سنت را آثار رسیده از پیامبر و اصحابش دانستند. از این رو به سنت‌ستیزی، تاریخ‌مندی و انکار حجیت و جاودانگی سنت روی آوردند.


برچسب ها : علی اکبر علی زاده, رساله, دکتری, ابن تیمیه, آلوسی, سلفیه, دانشگاه ادیان و مذاهب

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.