گروه آموزشی و پژوهشی تصوف و عرفان اسلامی دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب، جلسه دفاع از پایاننامه کارشناسی ارشد برگزار میکند.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب اطلاعات مربوط به برگزاری این جلسه به شرح زیر است:
عنوان: تحلیل و نقد دیدگاه ابن تیمیه در باب تصوف
دانشجو: رضا جلیلی
استاد راهنما: حجتالاسلام محمدحسن طبسی
استاد مشاور: حجتالاسلام رسول مزرئی
استاد داور: حجتالاسلام یوسف غضبانی
زمان: پنجشنبه 25 دی ماه 93 ساعت: 12:30
مکان: سالن کنفرانس شهید بهشتی
چکیده:
اگر ابن عربی به پدر عرفان اسلامی مشهور است، ابن تیمیه نیز به نقد و مجادله بیامان با وی و صوفیان خانقاهی و طریقتی معروف است. حیات علمى و اجتماعى و سیاسى او سرشار از تقابلها و تضادها در برابر مخالفان است. وی در ابراز عقاید خود که بعضى از آنها بسیار جسورانه بوده، از هیچ کس باکى نداشته است. ابنتیمیه برای مبارزه با تصوف متفلسف ـ به تعبیر وی ـ و صوفیان طریقتی بارها به مناظره و دادگاه و زندان رفته است. او از صوفیه نخستین، یا همان صوفیه اهل حدیث، به اجلال یاد میکند اما ابنعربی و پیروان او را بخاطر نظریه وحدت وجود تکفیر مینماید. در نظر وی، نظریه وحدت وجود همان حلول و اتحاد است، اعتقادی به ولایت عرفانی و ختم ولایت ندارد. فنا و کرامات برخی از صوفیان را از احوال شیطانی میداند و رد میکند. البته همه اینها بدلیل ظاهرگرایی و اتکای افراطی وی بر فهم پیشینیان از دین میباشد. ابنتیمیه صوفیان طریقتی را بخاطر آداب و رسومشان، بدعتگر و بدعتگذار میخواند؛ سماع، خرقهپوشی، عهد و بیعت، اذکار و أوارد مخصوص صوفیه را به رسمیت نمیشناسد. تمجیدهای مکرر ابنتیمیه از بزرگان صوفیه نخستین و تالیف آثاری در موضوعات تصوف عملی و تکفیر نظریهپردازان تصوف نظری و بدعتگزار نامیدن مشایخ طریقتهای مشهور تصوف، موجب گردیده تا بعضی از پژوهشگران دیدگاه وی را دارای تناقض و ابهام بدانند. واقع آن است که ابنتیمیه صوفیگری را براساس قرائت خاص سلفیگری قبول دارد؛ تصوف به طور کلی و تفصیلی مورد انکار یا پذیرش ابنتیمیه نیست بلکه هرآنچه با معیارهای سلفیگری وی ناسازگار باشد محکوم به گمراهی و تکفیر است. لذا انتقاد و ایرادهای ابنتیمیه همدلانه نبوده و از منظری خصمانه و بدون توجه و تسلط کامل بر مبادی و مبانی عرفان نظری و عملی طرح شدهاند. سخنان وی در تکریم ارباب معرفت در دوران اولیه شکلگیری تصوف نیز از منظر سلفیگرایی و قرائت حداقلی از تصوف و فروکاستن عرفان عملی به مباحث زاهدانه و اخلاقی است.
کلمات کلیدی:
تصوف، ابن تیمیه، ابن عربی، وحدت وجود، معرفت شناسی، انسان شناسی، کرامت، فناء، مستحسنات، سماع، خرقهپوشی، شاه بازی
|
دانشکده ها دانشکده شیعه شناسی |
خدمات فناوری اطلاعات سامانه جامع آموزش |
بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید. |