کریم دلفانی مشاور رسانه ای رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی با بهره گیری از قرآن کریم و نهج البلاغه به تبیین ایام الله و مصداق بارز آن در حوادث تلخ و شیرین اخیر کشور پرداخته است.
با گذشت بیش ازدوهفته از شهادت جانسوز سپهبد شهید قاسم سلیمانی نام و یاد او در هر کوی و برزن ورد زبان است،یکی تمثال او را می بیند آه جانسوزی می کشد، دیگری با نصب تصویر بر خودروی خود نامش را زنده نگه داشته است،منزل فامیل و دوست و آشنا که میروی قاب عکس سردار را در بهترین جای منزل نصب کرده اند،برخی والدین بچه هایی که در این دو هفته به دنیا آمده اند را قاسم نام گذاری کرده اند،خیا بانها،کوچه ها،بزرگ راهها و... مملو از نام و عطر دل انگیز شهادت سر دار حماسه آفرین است.
خون پاک او چه ایام اللهی را خلق کرد! گرچه،همه روز ها روز خداست، اما بعضی روزها خصوصیت بیشتری دارد .مقصود از ایام الله روزهایی است که ارتباط انسان با خدا بیشتر است روز هایی که مردم را به یاد خدا و قدرت و حکمت الهی می اندازد ، روز های عبرت آموز روزهایی که مستکبرین شکست می خورند و مسلمین پیروز می شوند .
در قرآن موضوع ایام الله این گونه مطرح شده « وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ »
همانا موسى را همراه معجزاتى (به سوى مردم) فرستاديم (و به او گفتيم:) قومت را از تاريكىها به سوى نور خارج ساز و روزهاى (نزول قهر يا لطف) خدا را به آنان يادآورى كن ودر اين (يادآورى) براى كسانى كه صبر و مقاومت و سپاس فراوان داشته باشند نشانههايى از قدرت الهى است. [1]
حضرت علی علیه السلام به شایستگی هرچه تمام تر ضمن تشریح و تفسیر ایام الله شرایط کسانی که باعث پدید آمدن ایام الله می شوند را در نهج البلاغه بیان فرموده و رهبر معظم انقلاب نیز با الهام از قرآن کریم و کلام گهر بار مولای متقیان به مناسبت وقایع تلخ و شیرین اخیردر خطبه های نماز جمعه به یاد ماندنی تهران ،شهادت مظلومانه سردارسرافراز سپاه اسلام و ویژگی های منحصر بفرد شخصیت تاریخ ساز شهید سلیمانی را مصداق به وجودآمدن ایام الله دیگری دانستتند.
*مصادیق خلق ایام الله در کلام امیر سخن و بیان
عن مولانا امیرالمومنین علیه السلام :« إِنَّ اللّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى جَعَلَ الذِّکْرَ جِلاَءً لِلْقُلُوبِ، تَسْمَعُ بِهِ بَعْدَ الْوَقْرَةِ، وَ تُبْصِرُ بِهِ بَعْدَ الْعَشْوَةِ، وَ تَنْقَادُ بِهِ بَعْدَ الْمُعَانَدَةِ وَ مَا بَرِحَ لِلّهِ ـ عَزَّتْ آلاَؤُهُ ـ فِی الْبُرْهَةِ بَعْدَ الْبُرْهَةِ، وَ فِی أَزْمَانِ الْفَتَرَاتِ عِبَادٌ نَاجَاهُمْ فِی فِکْرِهِمْ، وَ کَلَّمَهُمْ فِی ذَاتِ عُقُولِهِمْ، فَاسْتَصْبَحُوا بِنُورِ یَقْظَة فِی الاَْبْصَارِ وَ الاَْسْمَاعِ وَ الاَْفْئِدَةِ، یُذَکِّرُونَ بِأَیَّامِ اللّهِ، وَ یُخَوِّفُونَ مَقَامَهُ، بِمَنْزِلَةِ الاَْدِلَّةِ فِی الْفَلَوَاتِ. [2] »
«خداوند سبحان و متعال یاد خویش را مایه جلاى قلبها قرار داده که بر اثر آن گوش، پس از سنگینى (بر اثر غفلت) شنوا مى شود و چشم، پس از کم سویى بینا مى گردد و از لجاجت و عناد، به انقیاد و اطاعت باز مى گردد (و رام مى شود) «خداوندى که نعمتهایش بزرگ و عظیم است همواره در هر عصر و زمان و در فاصله میان بعثت پیامبران، بندگان خاصّى داشته که حقایق را به فکر آنها الهام مى کرد و با عقل و اندیشه آنها سخن مى گفت تا آنها در پرتو آن با نور بیدارى چشمها و گوشها و قلبها را روشن سازند و مردم را به یاد ایام الله و روزهاى خاص الهى بیندازند و از مقام عظمت او بیم دهند. این افراد همچون راهنماى بیابانها هستند که غافله ها را از گم کردن راه رهایى مى بخشند.
حضرت دراین خطبه نورانی ابتدا می فرمایند؛یاد خدای سبحان سبب زنده شدن دل است،دل انسان با یاد خدا زنده می شود و حواس باطنی پیدا می کند.سپس فرموده اند؛ خداوند منّان در اندیشه و خرد با انسان های زنده دل سخن می گوید و نجوا می کند . و در فراز سوم می فرمایند؛ انسان های زنده دل و اهل ذکر،باعث یادآوری ایام الله به دیگران می شوند .
همه این درجات مترتب بر یکدیگر است، یعنی انسان اول باید دلش زنده شود در مرحله دوم ارتباط معنوی با خدا پیدا کند ، در مرحله سوم دیگران را راهنمایی می کند و کسانی که در این مرتبه قرار گرفتند،مردم را نسبت با ایام الله یادآور می شوند.
آری ! شهادت سردار سلیمانی و آن تشییع جنازه با شکوه چند ده میلیونی که همه دلهای مسلمین و هم میهنان را به هم نزدیک کرد و از طرفی پاسخ کوبنده سپاه پاسداران به مدعی ابرقدرتی جهان و سرخوردگی شیطان بزرگ از پیروزی غرور آفرین سپاه اسلام ، ایام الله دیگری را در تاریخ اسلام رقم زد که در تقویم تاریخ روز مقاومت و ایستادگی نام گرفت.
منابع؛
[1] ابراهیم، آیه5 ترجمه؛ محسن قرائتی
[2] نهج البلاغه، خطبه222/ ترجمه آیت الله مکارم
|
دانشکده ها دانشکده شیعه شناسی |
خدمات فناوری اطلاعات سامانه جامع آموزش |
بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید. |