اگر به عقلانیتی که در کتاب و سنت داریم، توجه کنیم بسیاری از مشکلات و چالشها رفع میشود.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتوگو با خبرگزاری تقریب درباره مبانی عقلانیت در اسلام اظهار داشت: اگر بخواهیم راهکارهایی را برای رسیدن به عقلانیت اسلامی بیابیم، باید اول به خود قرآن توجه کنیم. ما بیش از 300 کلمه از مشتقات عقل در قرآن داریم.
وی با بیان این که اسلام بر اساس عقلانیت شکل گرفته است، تأکید کرد: «افلاتعقلون»، «افلایتفکرون»، «افلایتدبرون»، بارها در قرآن ذکر شده و بر این اساس تلاش کنیم آن را برجسته ساخته و نمودهای عملی آن را تبیین کنیم.
مهدی فرمانیان در ادامه بیان داشت: نکته مهم این است که پیامبر گرامی اسلام(ص) هیچگاه پیروان سایر ادیان و مذاهب را به گرویدن به دین اسلام وادار نکرد بلکه به عنوان مثال با یهودیان در مدینه پیمان بست و این پیمان صلح تا زمانی که یهودیان آن را نشکستند، پابرجا بود.
معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب با تأکید بر لزوم بهرهگیری از عقلانیت موجود در کتاب و سنت، تصریح کرد: اگر به عقلانیتی که در کتاب و سنت داریم، توجه کنیم و برجستهاش کنیم، بسیاری از مشکلات و چالشها رفع میشود؛ مشاهده میکنید که در طول تاریخ هر گروهی که رویکرد عقلانی داشتهاند، بیشتر توانستهاند در جهان اسلام گسترش پیدا کنند و اگر امثال تفکر ماتریدیها، اشاعره و معتزله در جهان اسلام رشد داشتهاند، دلیل اصلی آن، تکیه بر عقلانیت بود.
وی همچنین با اشاره به خطرات تکفیریها برای جهان اسلام گفت: حرکت گروههای تکفیری در مسیر غیرعقلانی است. آنها به رویکردهای خشونتآمیز روی آوردهاند که نتیجهای جز اسلامهراسی نخواهد داشت.
|
دانشکده ها دانشکده شیعه شناسی |
خدمات فناوری اطلاعات سامانه جامع آموزش |
بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید. |