دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

پایه‌های دین زرتشت را اختیار تشکیل می‌دهد

 
تاریخ انتشار: 1398/11/12    

پایه‌های دین زرتشت را اختیار تشکیل می‌دهد

نشست علمی «ایثار اجتماعی و نوع دوستی از دیدگاه ادیان» روز یکشنبه 6 بهمن 1398 با سخنرانی دکتر محمد شکری فومشی استاد دانشگاه ادیان و مذاهب در سالن امام موسی صدر این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر محمد شکری فومشی استاد دانشگاه ادیان و مذاهب درباره نوع‌دوستی و ایثار در ادیان ایرانی گفت: در تمام ادیان این عبارت که «هرچه را برای خود می‌پسندی برای دیگران نیز بپسند» دیده می‌شود که نشان‌دهنده نوع‌دوستی ادیان است.

دکتر شکری از ادیان مانوی، مزدک و زرتشت به‌عنوان ادیان ایرانی نام برد و گفت: دین زرتشت و مزدایی به نام پیامبران این ادیان مشهور است. دین زرتشتی دینی فلسفی است و در دوره‌ای که جادو رواج داشته و خداپرستی به معنای امروزی رواج نداشته، دین ظهور می‌کند. لذا انتظار می‌رود کتاب «گاهان» بیشتر درباره ستایش خدا و حل کردن مسئله شر و نیروهای اهرمنی باشد؛ یعنی نمی‌شود در گاهان، قدیمی‌ترین قسمت اوستا به دنبال مفاهیم نوع‌دوستی بود؛ اما مابقی اوستا مختصر اشاره‌ای به نوع‌دوستی دارد.

وی افزود: پایه‌های دین زرتشت را اختیار تشکیل می‌دهد. انسان اختیار دارد که بین خوبی و بدی انتخاب کند. این دین هستی‌شناسانه است و جهان مادی برای آن مقدس است، چون ابزار واقعی برای مقابله با نیروی شر یا اهرمن یا شیطان است. از نگاه این دین هر آنچه بتواند به خداوند کمک کند مقدس است. این عمل می‌تواند عمل این دنیایی باشد و نه‌فقط نماز و نیایش. هرچه انسان به نشانه وجود خدا از خود بروز می‌دهد ثواب است و از این منظر ایثار و نوع‌دوستی هم‌ردیف با نماز و دعا قرار می‌گیرد. در «یسنا» به این موضوع اشاره می‌شود که من هیچ‌وقت به سرزمین انسان‌های دیگر حمله نمی‌کنم و به کسی آسیب نمی‌زنم. می‌گوید خوشبختی برای کسی است که از سوی او به دیگران خوشبختی رسد. انسان زمانی خوشبخت است که بتواند دیگران را خوشبخت کند. این نگاه در اوستا بازتاب دارد.

 

نوع‌دوستی در متون پهلوی

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: متون پهلوی برخلاف اوستا اطلاعات خوبی درباره نوع‌دوستی در اختیار ما می‌گذارند. بخشی از این منابع که در دوره ساسانی بوده در اندرزنامه‌ها قرار دارد. تعداد اندرزهای پهلوی کم نیستند ولی فضیلت‌های اخلاقی مربوط به نوع‌دوستی و ایثار در این اندرزنامه‌ها کم است. در حوزه فضیلت ایثار در منابع پهلوی دو واژه «خین» و «خرد» وجود دارد. خین یعنی فریب ندادن خود با اعمالی که بروز می‌دهیم و خرد یعنی فریب ندادن دیگران.

وی افزود: اگر در متنی از خین سخن می‌گوید یعنی انسان خودش را فریب ندهد. یکی از مباحث مطرح در این اندرزنامه‌ها زخمی نکردن و نزدن مردمان جهان است که آن را عین ثواب می‌داند. با خویشاوندان و دوستان و حتی مردم خارج از دین پیمان‌شکنی نکنید. می‌گوید حتی با دشمن پیمان‌شکنی نکنید. لذا برای دین زرتشتی فرقی نمی‌کند که شما به هم‌کیش خود محبت می‌کنید یا به کسی که خارج از دین شما است.

فومشی هم‌چنین گفت: کتاب «دین‌کرد» مردم را به دادن زکات به مستحقان یا به قول خودش ارزانیان تشویق می‌کند و همین کتاب می‌گوید حتی کسانی را که در راه غیرمجاز هستند از گرسنگی و تشنگی و سرما دور کنید؛ حتی بد دینان را. بد دین یعنی کسی که بدعت‌گذار است. می‌گوید به مردم خوبی کنید فقط به این دلیل که با همه آن‌ها هم‌آفرینش و هم‌طبع هستید؛ یعنی از این منظر که ما از یک پدر و مادر به نام آدم و حوا هستیم و از این منظر که از یکجا آفرینش شده‌ایم باید به هم نوع خودمان فارغ از دین او کمک کنیم. این کتاب تصریح می‌کند به همه آدمیان کمک کنید و بی‌کینه باشید و همه را به یک چشم به بنید، زیرا همه این‌ها با تو در گوهر یکسان هستند.

 

احترام گذاشتن به هم فصل مشترک همه ادیان

دکتر شکری گفت: یکی از نکات جالب وارد شده در کتب پهلوی سر فرود آوردن به هر بنده و انسانی در موقع احترام است. سر را مختصری به پایین می‌آورند که نشانه تواضع است؛ اما تأکید می‌کند «نه آن‌گونه پرستشی که از آن آفریدگار است که در این صورت ناسودمند خواهد». می‌گوید همه بدی در بین آفریدگان به این دلیل است که مردمان به هم احترام نمی‌گذارند. متن پهلوی می‌گوید شما باید نسبت به اینکه فردی که روبروی شما قرار گرفته بر چه دین و زبان و ملتی است، علی‌السویه باشید و احترام او را نگه دارید.

وی افزود: جمله جالبی در یک متن پهلوی دیدم که جزء خین یعنی نفریفتن خود قرار می‌گیرد. می‌گوید آن «خینی بهتر است که اگر بر خویشتن نیک نمی‌داند بر دیگری نیز روا ندارد». این مطلب در ادبیات مسیحی، چینی، یهودی، اسلام و حتی در ادبیات سنسکریت وجود دارد و حتی در متن مانوی‌ها هم این جمله وجود دارد. در منابع زرتشتی تأکید می‌شود که باید برای مردم‌دوستی کوشید و در را بر روی همه مردمان گشاده داشت که اگر غیر از این باشد یزدان در آن خانه نیست و این کار مهر و مهربانی را میان مردمان به نهایت می‌رساند.

 

زرتشتیان در ایران و هند، امت محترمی هستند

وی درباره وضعیت فعلی زرتشتیان گفت: زرتشتیان جهان و همه عناصر طبیعت را دوست دارند و لذا گاهی می‌گویند این‌ها آتش‌پرست یا باد پرست هستند. این اتهام‌هایی است که در طول تاریخ به آن‌ها زده شده‌اند. الآن بزرگ‌ترین جامعه زرتشتیان جهان در هند هستند. زرتشتیان در ایران و هند ملت محترمی هستند. اهل دروغ نیستند و به راست‌گویی و راست‌کاری در تجارت معروف‌اند. جامعه زرتشتی هند برای کمک به مستحقان هندی تلاش زیادی کرده و بنگاه‌های خیریه بی‌شماری در هند دارند. در انگلستان قرن نوزدهم یک شرکت پارچه دچار ورشکستگی می‌شود. جامعه زرتشتی وقتی متوجه می‌شود تا ماه‌ها خرج کارگران و خانواده‌های آن‌ها را می‌دهد و این اتفاق به کرات در دنیا افتاده است و لذا در دنیا آن‌ها را به نوع‌دوستی می‌شناسند.

 

نوع‌دوستی در دین مانوی

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب درباره نوع‌دوستی در آیین مانوی گفت: دینمانی در قرن سوم میلادی در ایران پدید آمد و دینی کاملاً اخلاق مدار است و دنیا از نظر او آفریده اهرمن است و کالبد انسان نیز آفریده اهرمن است اما بارقه نوری که در وجود انسان است بارقه‌ای از نور خداست و این دین تلاش می‌کند آن بارقه را آزاد کند و به سمت منبع اصلی ارسال کند. همه اخلاقیات این دین در همین موضوع ریشه دارد و در این مسیر است. اما در منابع موجود این دین فقط یک جمله درباره نوع‌دوستی وجود دارد و آن همین جمله است که آنچه را بر خود نمی‌پسندی بر دیگران نیز نپسندند.


برچسب ها : محمد شکری فومشی, زرتشت, ایثار, نشست علمی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.