دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

«روز قدس» شعله‌های بیداری اسلامی را روشن کرد

 
تاریخ انتشار: 1399/03/01    

«روز قدس» شعله‌های بیداری اسلامی را روشن کرد

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: حضرت امام خمینی(ره) با نام‌گذاری روز جهانی قدس، ضمن این‌که مسئله فلسطین را زنده نگه داشتند، باعث روش شدن شعله‌های بیداری اسلامی شد.

خبرگزاری مهر، بیش از ۷۲ سال از جنایت و اشغال قبله نخست مسلمانان به دست رژیم صهیونیستی می‌گذرد؛ اشغال قدس یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخ دنیای اسلام است. ۷۲ سال از تأسیس یک رژیم جعلی و یا به تعبیری غده سرطانی می‌گذرد، به قدری این روز برای مردم فلسطین شوم و تلخ است که روز نکبت نامیده شده است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) با توجه به اهمیت مسئله فلسطین و اشغال شهر مقدس قدس که شهر ادیان ابراهیمی و توحیدی است، جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به نام روز «قدس» نامیدند و اکنون که بیش از ۴۰ سال از عمر انقلاب گذشته، روز قدس مسئله فلسطین را برای جهان اسلام زنده کرده و امروز باعث شده شعله‌های بیداری اسلامی روشن و مسئله قدس و فلسطین در اولویت جهان اسلام قرار گیرد.

با گذشت سالیانی از نام‌گذاری روز قدس، امت اسلامی هم دست‌خوش حوادث و تلاطم‌های ناگواری شد. شکل‌گیری گروه‌های تکفیری که هدف آن‌ها تغییر شکل و جهت پیکان مبارزه از رژیم اسرائیل به سمت کشورهای اسلامی بود، امروز با سدی محکم و فولادین به نام «جبهه مقاومت» روبه‌رو شده است؛ جبهه‌ای که پرچم‌دار و علم‌دار آن، سردار شهید «قاسم سلیمانی» بود که با تربیت جوانانی از کشورهای محور مقاومت از سوریه، عراق، یمن و فلسطین و لبنان، تکفیری‌ها را بر سر جای خود نشاند و امت اسلامی و جوانان اسلامی را بیدار کرد و این خط مقاومت بیش از ۳۰ سال خانه عنکبوتی رژیم غاصب اسرائیل و استعمار را به لرزه درآورد.

امسال در زمانی قدس را زنده نگه می‌داریم که علم‌دار جبهه مقاومت، شهید قاسم سلیمانی در میان ما نیست ولی راه او زنده است؛ هرچند امسال بحران کرونا و رعایت فاصله‌های اجتماعی و دستورهای بهداشتی، امت اسلامی را از برگزاری نمادین روز قدس بر حذر داشته است.

ملت‌های آزاده جهان اسلام از مسئله فلسطین و آرمان امام و رهبری فاصله نگرفته‌اند؛ کرونا جبهه مقاومت را تضعیف نکرد بلکه ذهن‌ها را متوجه ویروسی خطرناک‌تر از کرونا کرد، آن هم ویروس رژیم غاصبی به نام اسرائیل که می‌اندیشید با بحران کرونا، امت اسلامی از یاد فلسطین غافل هستند. حال شاهد آن هستیم که بحران کرونا باعث تقویت اسلام و تضعیف دشمنان اسلام شد.

خبرنگار مهر با توجه به اهمیت مسئله فلسطین، با حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب درباره اهداف مهم امام خمینی (ره) در نام‌گذاری روز قدس و هم‌چنین طرح معامله قرن و تأثیر کرونا بر برگزاری روز قدس گفت‌وگویی انجام داده است که بدین شرح است:

 

حضرت امام خمینی (ره) به عنوان بنیان‌گذار انقلاب اسلامی چه اهدافی را برای نام‌گذاری روزی به نام روز قدس داشتند؟

از آغاز نهضت پربرکت انقلاب اسلامی از سال ۴۲، حضرت امام خمینی (ره) مسئله فلسطین را مطرح کردند و این مسئله را جزو مسائل و اهداف خود قرار دادند. تقریباً ۱۴ سال از سال ۱۳۲۸ یعنی آغاز حکومت اسرائیل بر سرزمین‌های اشغالی می‌گذشت، یعنی ایشان ۵۷ سال قبل از آغاز نهضت، مسئله فلسطین را جزو اهداف نهضت خود قرار دادند.

امام خمینی (ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۵۸، جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کردند که باید این مسئله از چند جهت مورد بررسی قرار داد، چراکه ایشان روز قدس را در ماه مبارک رمضان اعلام کردند؛ ماه رمضان ماه همه مسلمانان است و بدین ترتیب مسئله فلسطین و قدس را زنده نگاه داشتند.

سرزمین فلسطین و شهر قدس، ادیانی‌ترین شهر جهان است. شهری است که هیکل یا معبد سلیمان در آن قرار دارد؛ انبیا بنی‌اسرائیل در این سرزمین حکم‌رانی می‌کردند. شهر ناصره در قدس، شهری است که ولادت حضرت عیسی علیه‌السلام در آن واقع شده و شهر خاطرات این پیامبر است.

هم‌چنین معراج پیامبر (ص) از قدس شروع شد. خداوند متعال در سوره اسرا می‌فرماید: «سُبْحانَ الَّذی أَسْری بِعَبْدِهِ لَیلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذی بارَکْنا حَوْلَه». پس معراج از اینجا آغاز شده است و این مکان، قبله اول مسلمانان و مرکز همه ادیان توحیدی و ابراهیمی است.

این سرزمین نباید زیر دست رژیم نژادپرست اسرائیل باشد. لذا امام خمینی (ره) توجه همه را به این مسئله جلب کرد و شعله‌های بیداری اسلامی را روشن کرد و اگر مسئله فلسطین را زنده نگه نمی‌داشتیم، همه سرزمین‌های اسلامی را یکی پس از دیگری از دست می‌دادیم؛ این امر باعث بیداری اسلامی شد و مقام معظم رهبری هم این مسئله را در طول این ۳۰ سال پیگیری کرده‌اند.

اعلام روزی به نام روز قدس باعث شد که اسم یک سرزمین اسلامی به عنوان خط قرمز امت اسلامی مطرح شود. این نکته مورد توجه امام خمینی (ره) و حتی رهبری بود. حتی تکفیری‌ها هم که آمده بودند تا جهت و حرکت مبارزه را از اسرائیل به سمت کشورهای اسلامی تغییر دهند، با مقاومت رزمندگان اسلام و در رأس همه آن‌ها سردار شهید قاسم سلیمانی روبه‌رو شدند. فداکاری این شهید و هم‌رزمان او در کشورهای عراق، ایران، لبنان، یمن و سوریه موجب شکست این مسئله گشت و قدس، مسئله مهم امت اسلامی شد.

 

از نظر افرادی که خود را سکولار می‌نامند، مسئله فلسطین و حوادثی که در کشورهایی مانند سوریه، لبنان و مانند آن رخ می‌دهد، ارتباطی به سیاست خارجی ما ندارد، دیدگاه شما چیست؟

در جواب این سوال باید از خود سکولارها سوال کرد که آسیای دور، جنوب شرق آسیا، ژاپن و فیلیپین چه ارتباطی به آمریکا دارد؟ چرا باید تمام دنیا در سیاست خارجی آمریکا مطرح باشد؟ ناوگان آمریکا در خلیج فارس چه می‌کند؟ یا در جنوب آفریقا و خلیج عدن و مدیترانه به دنبال چیست؟

چرا در سیاست خارجی کشور فرانسه، باید غرب آفریقا جزو سیاست این کشور باشد؟ چرا باید بانک مرکزی و واحد پول ۱۵ کشور آفریقایی را فرانسه مدیریت کند؟ چرا انگلیس در کانادا و اسرائیل دخالت می‌کند و دو فرماندار کل آن را باید ملکه انگلیس منصوب کند؟ به ما که می‌رسند، می‌گویند فلسطین و مسئله آن ربطی به شما ندارد! مگر ما یک ملت و یک هویت نداریم؟ مگر اسلام جزئی از هویت و ملیت ما نیست؟

چرا مسئله فلسطین نمی‌تواند در سیاست خارجی ما باشد، اما همه جهان در سیاست خارجی آمریکا باشد؟ چرا باید جغرافیای ما تنها به یک کشور محدود باشد و مسئول کشور خودمان باشیم؟ این یک سیاست استعماری است؛ امروز کشور چین در همه کشورهای آفریقایی حضور دارد. ترکیه به ۳۷ کشور آفریقایی پرواز دارد و تبادل تجاری دارد. ترکیه با همه وجود از کشور لیبی دفاع می‌کند و در سوریه و شمال عراق دخالت دارد.

ایران باید فقط تابع این شعار باشد که فقط ایران؟ کدام کشور که قبله این افراد سکولار است، این منطق، این ادبیات و این سیاست خارجی را قبول دارد؟ این یک سیاست استعماری است.

مسئله فلسطین جزو لاینفک هویت دینی و گفت‌وگوی ما است؛ مقام معظم رهبری هم یک طرح کاملاً دموکراتیک برای مردم فلسطین ارائه کرده‌اند و آن هم این‌که همه فلسطینیانِ صاحب شناسنامه، در یک رأی‌گیری مشارکت کنند و همه نتیجه این رأی‌گیری را به رسمیت بشناسند. قبله اول مسلمین، همیشه مورد توجه ما است و ما در سیاست خارجی خود به این مسئله توجه ویژه‌ای داریم.

 

به نظر می‌رسد مسئله قدس با توجه به طرح معامله قرن آمریکا وارد مرحله تازه‌تری شده است. امت اسلامی و کشورهای منطقه در این باره چه وظایفی بر عهده دارند؟

معامله قرن، سیاستی است که مانند همه سیاست‌های آمریکا و رئیس‌جمهور آن ترامپ، خام و شکست خورده است. در واقع هیچ طرح موفقی از سوی ترامپ در جهان مطرح نشد اما این طرح برای شعله‌ور کردن جبهه مقاومت و ایستادگی محور مقاومت، مؤثر بود. هم‌چنین در جدی کردن مردم هم منشأ خیر بود و باعث شد مسئله فلسطین جاودانه‌تر شود و این مسئله، روحیه انقلابی مردم و نسل جوان و جوانان مقاومت را بیشتر کرد؛ بنابراین معامله قرن، هیچ مسئله جدیدی نیست و مسلمانان جهان را نسبت به مسئله قدس بیدارتر کرد.

 

روز قدس را در حالی برگزار می‌کنیم که فقدان سردار شهید قاسم سلیمانی در جبهه مقاومت احساس می‌شود. این شهید عزیز چه نقشی در جبهه مقاومت داشتند؟

سردار شهید قاسم سلیمانی ضمن این‌که سهم خود را در جبهه مقاومت به بهترین شکل ادا کرد و به آرزوی خود که همان شهادت در راه خدا بود، رسید اما یادآور می‌شوم که در سال ۶۰ انقلاب اسلامی دست‌خوش حوادث و ترورهایی شد و هر روز بزرگانی را از دست می‌دادیم، مانند شهیدان رجایی، باهنر، بهشتی و ۷۲ تن از یارانش، شهدای محراب و هم‌چنین دادستان کل کشور، رئیس پلیس کشور و تعدادی از فرماندهان را از دست دادیم ولی خللی به انقلاب ما وارد نشد.

پس با شهادت سردار شهید سلیمانی هم هیچ خللی به نهضت و جریان انقلاب وارد نشد. علم از دست سردار افتاد ولی هزاران سردار هستند که این پرچم را بگیرند. ۳۱ سال است که امام ما از دنیا رفته‌اند اما روح امام و معنویت امام و فرهنگ و راه او زنده‌تر از سال قبل حضور دارد.

این سردار هم سرباز امام بود و ۳۰ سال پرچم‌دار جبهه مقاومت بود و در جهان یاد و راه مقاومت را پی گرفت و اکنون مانند درختی بالنده شده است و جوانان مقاومت، راه او را بدون خلل و ضعف ادامه خواهند داد.

 

همان‌طور که می‌دانید، بحران کرونا مراسم روز قدس را دست‌خوش تغییراتی کرده است. آیا بحران کرونا می‌تواند بهانه‌ای برای فراموشی و مغفول ماندن مسئله فلسطین باشد؟

کرونا اسلام را تضعیف نکرد، کرونا اسلام را تقویت کرد؛ کرونا دشمنان اسلام را تضعیف کرد. اسلام‌هراسی را از بین برد. روح مقاومت را تضعیف نکرد و مردم هم در این ماه‌ها در فضای مجازی با فلسطین زندگی کرده‌اند. اکنون همه بر این امر واقف هستند که ویروسی به نام اسرائیل از ویروس کرونا هم خطرناک‌تر است و هیچ مشکلی برای جهان اسلام وجود نیاورده است.

این مسئله پیوندهای مردمی را تقویت کرد و ایران اسلامی هم به عنوان پرچمدار مقاومت در بحران کرونا خوش درخشید و نشان داد که کشور لایقی است و توانست بر این مسئله پیروز شود؛ بنابراین کرونا به مسئله فلسطین خدمت کرد.

مسئله فلسطین تضعیف نشده است. امسال روز قدس به طرق دیگری برگزار خواهد شد. رساندن پیام فلسطین و روز قدس فقط از طریق راهپیمایی میسر نمی‌شود و می‌توان با اطلاع‌رسانی، این مسئله را زنده نگه داشت.


برچسب ها : سید ابوالحسن نواب, خبرگزاری مهر, دانشگاه ادیان و مذاهب

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.