دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

شهادت حضرت اباعبدالله(ع)، تثبیت و احیای امامت بود

 
تاریخ انتشار: 1399/06/01    

شهادت حضرت اباعبدالله(ع)، تثبیت و احیای امامت بود

گرچه شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام یک فاجعه و ضایعه دلخراشبود اما تأثیر عمیقی در طول تاریخ اسلام باقی گذاشت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدیان مشاور فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی که در اختیار روابط عمومی دانشگاه قرار داده است، به نکاتی پیرامون شهادت آن حضرت و تأثیرگذاری آن در حفظ و بقای اسلام اشاره کرده است که در ادامه می‌خوانید:

محرم و عاشورای سال 61 در عظمت و ماهیت هم‌سنگ با غدیر بوده یکی در مقام تصویب و دیگری در موقعیت تثبیت ولایت می‌باشد. گرچه شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش در عاشورا یک فاجعه و ضایعه دلخراش و ناراحت کننده بود اما تأثیر عمیقی در طول تاریخ اسلام باقی گذاشت. لذا ضمن تحول در نگاه و معرفت و بیداری اسلامی و ... قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام درواقع تثبیت «تئوری امامت و احیای آن» بود. یعنی اگر آن حضرت با شهادتش، آن‌ باور و پذیرش امامت حضرت علی علیه السلام در غدیر را احیا نمی‌کرد، نه از امامت خبری بود و و نه از اسلام ناب و رسالت رسول خدا!

سؤال این است که از غدیر تا عاشورای محرم سال 61 فاصله زیادی نبوده است. پس چه شد که سبط اکبر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به مسلخ رفت؟ پاسخ این است که آن‌چه از بررسی‌ها و بیانات اولیا و بزرگان از علما استفاده می‌شود، عبارت است از:

1. بی‌توجهی و بی‌اعتنایی به سفارش‌های رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم درباره قرآن و عترت؛

2. توجه به دنیا و دنیاطلبی که مانع دفاع از حق و بیان واقعیت‌ها گردید؛

3. بی‌میلی و سستی در دفاع از حریم اهل‌بیت علیهم السلام و کتمان شهادت؛

4. عافیت و آسایش‌طلبی، رفاه و پرداختن به زندگی خصوصی و شخصی؛

5. ریاست‌طلبی و در پی پست‌های سیاسی و حکومت بودن با انگیزه دنیاطلبی و دنیاخواهی؛

6. جهالت و نداشتن درک صحیح و فقدان بصیرت و تحلیل درست.

درسی که از محرم و عاشورا باید گرفت:

1. هرگز گرفتار هوای نفس، غفلت، سستی، حق‌کشی و کتمان واقعیت‌ها نشویم؛

2. سبک زندگی ما باید حسینی باشد. به قول حضرت آیت‌الله العظمی بهجت که فرمود این‌که حسینی باشید (حسینی بیندیشید) بهتر است از این‌که هیئتی باشید؛

3. استقامت، پایداری و ایستادگی در برابر ظالمان و ستمگران را پیشه خود کنیم. سپس بکوشیم با بزرگداشت حماسه حسینی، در راستای اهداف آن حضرت، راه راست‌قامتان را بپیماییم.


برچسب ها : عباس محمدیان, دانشگاه ادیان و مذاهب, اباعبدالله الحسین, عاشورا

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.