دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

تجربه موفق هم‌زیستی دین و علم

 
تاریخ انتشار: 1399/06/26    

تجربه موفق هم‌زیستی دین و علم

در این ایام مشخص شد که ضمن حفظ و رعایت شعائر دینی، می‌توان اصول بهداشتی و اقدامات لازم برای حفظ جان انسان‌ها را نیز رعایت کرد و این دو منافاتی با هم ندارد. این به خاطر جوهر دین است.

برای برخی که به دنبال ایجاد دوگانه علم و دین بودند یا می‌خواستند مراسم و بزرگداشت شعائر دینی را در تضاد با مبارزه علیه کرونا معرفی کنند، ایام عزاداری حسینی تجربه و عبرت بسیار مهمی بود. این تجربه در ادامه برگزاری مراسم شب‌های احیا در ماه مبارک رمضان، بار دیگر نشان داد که هیچ مزاحمتی میان شیوه‌های مقابله با کرونا، اعم از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام مناسب و شعائر دینی وجود ندارد.

 

صفوف منظم عزادارانی که با پوشیدن ماسک و با رعایت کامل فاصله‌ها، هم‌چون صف واحد و بنیان مرصوص ایستاده بودند، مؤید این واقعیت است. این تجربه درخشان به نوبه خود از این واقعیت حاصل شد که اساساً دین برای انسان است و ادیان آسمانی برای انسان و مدیریت و تسهیل زندگی انسان آمده‌اند. هم‌چنان که در قرآن کریم آمده که این کتاب آسمانی یعنی قرآن، راه‌های سلامتی انسان‌ها را پیشنهاد و به آنان معرفی می‌کند.

 

بنابراین از آن‌جا که دین برای راحتی انسان‌ها آمده است، نه تنها در ۱۴۰۰ سال گذشته مشکلی برای انسان‌ها ایجاد نکرده است، در ۱۴۰۰ سال آینده نیز دین مشکلی برای انسان‌ها ایجاد نخواهد کرد. اگر امروز با مشکل کرونا مواجه هستیم، در سال‌های آتی ممکن است مشکلات و سختی‌های دیگری در زندگی انسان‌ها ایجاد شود.

 

در همه این مصائب احتمالی آینده نیز دین نه به عنوان عامل مشکل‌آفرین بلکه به مثابه مشکل‌گشا عمل خواهد کرد. دین، رحمت است و همراه با آن، هم‌چنان که در زیارت‌ها می‌خوانیم، امام حسین(ع) نیز رحمت واسعه خداوند است. در این صورت، چطور می‌شود امام حسینی که رحمت است و برای هدایت انسان‌ها آمده، مراسم عزاداری و بزرگداشت او به وسیله‌ای برای مشکل‌سازی برای مردم تبدیل شود؟

 

به همین دلیل است که در این واقعه، هرکدام از اصحاب که اجازه می‌خواستند با لشکر عمر سعد مذاکره کنند، امام حسین(ع) آنان را از این کار منع نکرد. این امر نشان می‌دهد که امام حسین(ع) در را به روی هیچ گفت‌وگویی نبسته بود. حتی مذاکره امام حسین(ع) با اصحاب و یاران خود در شب عاشورا نیز به این دلیل بود که ایشان نمی‌خواست برای دیگران، به صرف این‌که جزو اصحاب، یاران یا بستگان او بودند، مشکلی ایجاد شود. از این رو خطاب به آنان فرمود که هرکس می‌خواهد برود، می‌تواند برود و نباید از این انتخاب خود خجالت بکشد. مجموعه این رویدادها و رفتارها نشان دهنده رحمت واسعه بودن امام حسین(ع) است، این‌که امام حسین(ع) تا چه اندازه الهی و انسانی می‌اندیشید و الهی و انسانی نیز رفتار می‌کرد. بنابراین امروز که کرونا در جوامع بشری شیوع پیدا کرده است، نباید القا شود که اولین مانع برای مقابله با این ویروس، دین و مذهب است.

 

 به عبارت دیگر، در این ایام مشخص شد که ضمن حفظ و رعایت شعائر دینی، می‌توان اصول بهداشتی و اقدامات لازم برای حفظ جان انسان‌ها را نیز رعایت کرد و این دو منافاتی با هم ندارد. این به خاطر جوهر دین است، زیرا دین و ادیان برای مردم، اخلاق، رفاه و راحتی و رحمت و رحمانیت است و اساساً کار و شعار دین، راحتی، اخلاق و مشکل‌گشایی برای مردم است.

 

این‌که تا این اندازه در دین بر حق‌الناس تأکید شده است، به این معنی است که در دین، ناس یا مردم، حق هدایت و سهولت کارشان محور است. از این رو می‌توان گفت نه فقط کرونا، بلکه دین مشکلات دیگر را نیز تحمل خواهد کرد، زیرا ظرفیت آن بزرگ است. یا چنان‌که پیامبر(ص) ما فرمود که من بر شریعت سهل و آسان مبعوث شدم، سماحت دین آن‌قدر بزرگ هست که علاوه بر کرونا، مشکلات دیگر را حل کند.

 

منبع: روزنامه ایران، 10 شهریور 1399


برچسب ها : سید ابوالحسن نواب, روزنامه ایران, دین و علم

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.