دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

موانع اخلاقی زیستن در نهج‌البلاغه

 
تاریخ انتشار: 1399/07/03    

موانع اخلاقی زیستن در نهج‌البلاغه

جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو طاهره محمدیان با عنوان «موانع اخلاقی زیستن در نهج‌البلاغه» روز پنجشنبه سوم مهرماه 1399 در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو طاهره محمدیان با عنوان «موانع اخلاقی زیستن در نهج‌البلاغه»، دکتر احمدرضا مفتاح به عنوان استاد راهنما، دکتر علی بیات و دکتر مهدی اخوان به عنوان استادان مشاور و حجج اسلام دکتر حمیدرضا شریعتمداری، دکتر مهراب صادق‌نیا و دکتر بهروز حدادی به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

یکی از پرسش‌های مهم درباره اخلاقی‌زیستن این است که چرا انسان‌ها به صرف اراده به اخلاقی‌زیستن نمی‌توانند اخلاقی زندگی کنند؟ به عبارت دیگر، چرا اخلاقی‌زیستن دشوار است؟ این‌جاست که بحث از موانع اخلاقی‌زیستن به میان می‌آید. اما موانع اخلاقی‌زیستن چیستند؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت که موانع اخلاقی‌زیستن  به دو قسم تقسیم می‌شوند: بیرونی و درونی. در این رساله، ما از موانع درونی به موانع روان‌شناختی تعبیر و آن‌ها را به دو قسم تقسیم کرده‌ایم: معرفتی و غیرمعرفتی. در سخنان امام علی(علیه السلام) و پولس بر اهمیت موانع اخلاقی‌زیستن به‌ویژه موانع درونی آن بسیار تأکید شده و از آن‌ها بسیار سخن رفته است. از همین رو، هدف‌مان در این رساله این است که با روشی توصیفی ـ تحلیلی در آموزه‌ها و فرموده‌های اخلاقی مندرج در نهج‌البلاغه و رساله‌های پولس، موانع روان‌شناختی اخلاقی‌زیستن را کشف، استخراج و استنباط کنیم. با کاوش در نهج‌البلاغه و رساله‌های پولس می‌توان دریافت که اموری چون عدم کفّ نفس، خودگزینی و دیگرفرمانروایی و رذایل ناظر به آن‌ها چون حرص، طمع، خشم، بخل، حسد و ریا موانعِ  غیرمعرفتی اخلاقی‌زیستن‌اند و اموری چون جهل، فریب (دنیا، ابلیس، هوی و شهوت)، عجب، تعصب و جزم و جمود، موانعِ معرفتی اخلاقی‌زیستن به شمار می‌آیند. با توجه به سخنان امام (علیه السلام)، جهل بزرگ‌ترین مانع معرفتی و غیرمعرفتی اخلاقی‌زیستن است؛ از آن رو مانع معرفتی است که در مقابل «حلم» قرار دارد و از آن رو مانعِ غیرمعرفتی است که در مقابل «عقل» است. با توجه به سخنان پولس، بی‌ایمانی و زیستن بر حسب جسم به طور کلی بزرگ‌ترین مانع اخلاقی‌زیستن است و زیستن بر حسب جسم، پیامدهایی دارد که از میان آن‌ها «عجب» بزرگ‌ترین مانع  معرفتی و «طمع» بزرگ‌ترین مانع غیرمعرفتی اخلاقی‌زیستن است.


برچسب ها : رساله, دکتری, دانشگاه ادیان و مذاهب, طاهره محمدیان, احمدرضا مفتاح, مهراب صادق نیا, بهروز حدادی, مهدی اخوان, علی بیات, نهج البلاغه

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.