دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

بررسی مسئله شر از نگاه مکتب تفکیک با تأکید بر آثار میرزا مهدی اصفهانی

 
تاریخ انتشار: 1399/07/21    

بررسی مسئله شر از نگاه مکتب تفکیک با تأکید بر آثار میرزا مهدی اصفهانی

جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو سید شرف‌الدین محمد حیدریه با عنوان «بررسی مسئله شر از نگاه مکتب تفکیک با تأکید بر آثار میرزا مهدی اصفهانی» روز دوشنبه 21 مهرماه 1399 در دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو سید شرف‌الدین محمد حیدریه با عنوان «بررسی مسئله شر از نگاه مکتب تفکیک با تأکید بر آثار میرزا مهدی اصفهانی»، دکتر نعیمه پورمحمدی به عنوان استاد راهنما و دکتر امداد توران به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

کوشش پیش رو جست‌وجویی است در حد توان و به اختصار که در ابتدا شناختی درباره مسئله شر از منظر فلسفه دین را در معرض دید خوانندگان قرار می‌دهیم و در ادامه با واکاوی آثار میرزای اصفهانی به دنبال عرضه منسجمی از آرای وی درباره مسئله شر خواهیم بود. در این عرضه از دو روی‌کرد سخن به میان می‌آید. نخست و به علت وابستگی میرزای اصفهانی به سنت فلسفه اسلامی، مسئله شر از منظر فلسفه موضوع سخن است. در فلسفه اسلامی ناهماهنگی وجود شرور با نظریه صدور عالم از خداوند باعث پدید آمدن مسئله شر شده است. عدم‌انگاری شرور مهم‌ترین پاسخ پذیرفته شده در این سنت است. نشان می‌دهیم که میرزای اصفهانی پس از طرح مسئله شر و تبیین و توضیح ضرورت پدید آمدن چنین مسئله‌ای در فلسفه اسلامی، به دلیل عدم جمع بین عدمی دانستن شرور و وجودی بودن آن‌ها؛ تناقض خیر محض بودن خداوند با وجودی دانستن شرور؛ مخالفت با فهم اولیه و عمومی انسان‌ها و نبود ملاک مشخص در تشخیص امر عدمی، چگونه پاسخ عدمی بودن را مورد انتقاد قرار می‌دهد. روی‌کرد دوم با طرح مبانی خاص میرزای اصفهانی نمایان می‌گردد. ابتدا در بحث معرفت ـ و نشان دادن ناکارآمدی واسطه‌گری مفاهیم و گزاره‌ها در کسب آن ـ در رابطه با علم و عقل و به طور کلی معرفت، دیدگاه بدیع وی را ارائه می‌کنیم. پس از طرح کلی مباحث معرفت‌شناسانه میرزای اصفهانی پلی به بحث معرفت خداوند زده بیان می‌داریم که وی معرفت الهی را امری غیر قابل دسترس برای بشر که کسی را در حاصل شدن آن دستی نیست، معرفی کرده و تنها راه انحصاری معرفت خداوند را شناخت ارائه شده از جانب خود خداوند می‌داند. در ادامه دیدگاه میرزای اصفهانی در مورد علم و قدرت الهی و چگونگی تعلق آن به موجودات، فعل و جاعلیت خداوند را مطرح کرده و در تمام این موارد، آرای وی را در حد امکان در مقایسه با مباحث مشابه مطرح در فلسفه ـ چنان‌که خود او این‌گونه کرده است ـ قرار داده تفاوت آشکار آن‌ها را به نظاره می‌نشینیم. بعد از جمع‌بندی مباحث مطروحه نمایان می‌گردد که میرزای اصفهانی با بیگانه دانستن ساحت علم و عقل (معرفت) از معلوم و معقول (معروف) و نشانه بودن آن دو بر تنزیه علم الهی از معلوم و قدرت الهی از مقدور و تذکر به رأی (مشیت) الهی در پدید آمدن مخلوقات نظریه صدور جهان از خداوند را که بر پایه نظام علّی و معلولی استوار است، نمی‌پذیرد. نتیجه چنان می‌شود که شرور نیز مانند دیگر موجودات این جهان مخلوق خداوند و اموری وجودی به شمار می‌روند و نه معلول او تا به معضله ناسازگاری خدای خیر محض و وجود شرور مواجه شویم. در انتها و ذیل عنوان «شرور باشعور» سخن از اظهار عدل، حفظ، تربیت، آزمایش، ازدیاد ایمان، بالا بردن درجات و دیگر چرایی‌های خلق شرور توسط خداوند به میان خواهد آمد.


برچسب ها : پایان نامه, کارشناسی ارشد, مکتب تفکیک, میرزا مهدی اصفهانی, مسئله شر, دانشگاه ادیان و مذاهب, سید شرف الدین محمد حیدریه, نعیمه پورمحمدی, امداد توران

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.