دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

ناب‌شدگی دین یا ترس از دیگری؛ پیامد انفرادی کرونا چیست

 
تاریخ انتشار: 1399/08/21    

ناب‌شدگی دین یا ترس از دیگری؛ پیامد انفرادی کرونا چیست

روی‌کرد انفرادی کرونا پیامدهای زیادی ایجاد کرده و از این منظر که دین ناب‌تر شده یا ترس و نگرانی ما به دیگری را بیشتر کرده، قابل بررسی است. باید روشن شود که ترس ما از دیگران و رعایت فاصله اجتماعی چه پیامدهایی نسبت به امور معنابخش دارد که از آن با عنوان دین نام میبریم.

به گزارش ایکنا، دکتر الله‌کرم کرمی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، ۲۰ آبان‌ماه 1399، در نشست «کرونا و ناب‌شدگی سبک دین‌داری» که به صورت مجازی برگزار شد، به ارائه سخنرانی پرداخت که متن سخنان ایشان در ادامه می‌آید:

 

مقدمه بحث من این است که کرونا پدیدهای چند بعدی و سیال است و درک آن نیازمند رویکردهای چندرشته‌ای است؛ بنابراین علاوه بر طرح موضوع در ساحت پزشکی میتواند موضوعی روان‌شناختی نیز باشد و از مناظر مختلف میتوان به آن نگریست. اگر کرونا یک موضوع زیستی و طبیعی است، موضعی انسانی و فرهنگی هم هست؛ چراکه به تعاملات و فضای اجتماعی بستگی دارد و وقتی موضوعی وارد مباحث اجتماعی شود، تبدیل به امری اجتماعی یا روانشناختی میشود و میتوان درباره آن صحبت کرد. باید توجه کرد که جنس صحبت‌های ما سیاست‌گذاری نیست، بلکه هدف این است که چگونه میتوانیم کرونا را بفهمیم.

 

تحلیل‌های گوناگون کرونا در سپهر عمومی

کرونا در سپهر عمومی و فضای اجتماعی قرار گرفته و مشمول تحلیل‌های گوناگون می‌شود و فلسفه و الهیات هم می‌تواند راجع به آن صحبت کند. مقدمه دیگر بنده این است که این بیماری به این دلیل که پایان‌نیافته و متغیر است، هرگونه بحث ما را با حالتی حدس و گمانی صورت‌بندی میکند و نمیتوانیم با قطعیت درباره آن صحبت کنیم. به جهت اینکه کرونا وارد فضای اجتماعی ما شد و به نوعی به کاهش اعتماد اجتماعی به قدرت و ثروت انجامید، در واقع بی‌اعتمادی عمومی در وضعیت اجتماعی نیز ایجاد کرده است؛ بنابراین صرفاً موضوعی زیستی نیست. از این منظر بخشی از اعتراض‌ها و وضعیت مرزی به تجزیه و تحلیل‌هایی برمی‌گردد که در جامعه پدید آمده است.

 

بنابراین این وضعیت انفرادی هم که به دلیل کرونا وجود آمده، ناشی از قرنطینه و وضعیتی فردی و شخصی است، حتی شما را گاهی از اعضای خانواده نیز دور کرده است. با این بیاعتماد شدن به دیگری میتوانیم به موضوع خاص ناب‌شدگی دینداری بپردازیم. البته چنین وضعیتی را در دوران جنگ تحمیلی هم مشاهده کردیم، اما بعد از جنگ، دیگر آن خلوص و ناب‌شدگی همانند قبل وجود نداشت.

 

طرح ناب‌شدگی مبتنی بر واقعیت‌ها

چند نکته درباره مباحث حجت‌الاسلام صادق‌نیا بیان میکنم؛ اول این‌که این ناب‌شدگی را از چه چیزی استخراج کردید؟ باید قاعدتاً مبتنی بر واقعیت‌ها و مصادیق مشاهداتی باشد. باید مشخص شود که چگونه دسته‌بندی کرده و به اینجا رسیدهاید و این ناب‌شدگی دینداری را مبتنی بر چه واقعیتهایی معرفی میکنید؛ لذا باید مشخص شود، آیا این یک استنباط یا یک امر مستخرج از مشاهدات مختلف است.

 

اگر قرار است این ناب‌شدگی دینداری را تعمیم دهیم، باید به قول کانت، جدلیالطرفین باشد. از کجا معلوم که کرونا شرایطی را پدید نیاورده که بگوئیم از دین هم کاری ساخته نیست. در ابتدای ظهور کرونا در کلیپ‌های متعددی که در فضای مجازی منتشر میشد، دقیقاً کاربران چنین میگفتند که نه از علم و نه از دین کاری ساخته نیست و اگر علم غربی نتوانست در برابر این ویروس مقاومت کند، دعاها هم نتوانست در برابر کرونا قد علم کند.

 

چگالی بالای دینداری در بیمارستانها

اگر در بیمارستانها چگالی دینداری بالاست، اساساً در وضعیت غیرکرونایی هم میتوانیم چنین چیزی را ببینیم. این چگالی را در قبرستان یا دفن مردگان هم میتوانیم ببینیم؛ چراکه این اضطراب‌ها و دلشوره‌ها در همه موقعیت‌ها خود را نشان میدهد؛ بنابراین باید توجه داشته باشیم که مفهوم ناب‌شدگی معطوف به همان فضایی باشد که شما بررسی می‌کنید؛ چراکه علم نسبت به تحلیل موضوع جهت تعمیم آن، حساسیت خاص خود را دارد. جلساتی از این دست بسیار مبارک است، چراکه طرح بحث می‌شود، اما ممکن است همه را راضی و قانع نکند.

 

بنده دریافتم که خصوصیت فردی که نتیجه کروناست، پیامدهای زیادی ایجاد کرده و این پیامدها از این منظر که دین ناب‌تر شده یا خشم، ترس و نگرانی ما به دیگری بیشتر شده، قابل بررسی است. واقعیت هم این است که ترس ما از دیگران و فاصله اجتماعی بیشتر شده است. باید روشن شود که این ترس چه پیامدهایی نسبت به امور معنابخش دارد که از آن با عنوان دین نام میبریم. اگر خواستیم از چشم‌انداز اجتماعی به این ماجرا نگاه کنیم، باید به آن معانی که دیگران از این انفرادی بودن دارند، بیشتر حساس باشیم.

 

همچنان این پرونده برای پژوهش باز است، اما همان‌گونه که اشاره شد، یک بحث سیال و مبتنی بر فرضیه است. اینها نکاتی بود که لازم دانستم به آن اشاره کنم، اما این مباحث در فضای علمی و دانشگاهی ادامه داشته باشد.


برچسب ها : الله کرم کرمی پور, دانشگاه ادیان و مذاهب, کرونا

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.