دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

امامت لازمه نظام دین و حفظ انسجام مسلمین است

 
تاریخ انتشار: 1400/05/10    

امامت لازمه نظام دین و حفظ انسجام مسلمین است

تأمل در حقیقت، نبوت و رسالت و این‌که اسلام آخرین دین و پیامبری و مبعث است، برای این‌که به ضرورت امامت معتقد شویم، کافی است و این‌که تدبیر امامت، هم‌چون تدبیر نبوت، باید از ناحیه الهی اتفاق بیفتد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری، رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم، اظهار کرد: غدیر به نص آیه قرآن برای تکمیل دین و اینکه لطف و فیض الهی تمامیت پیدا کند و به‌عنوان تداوم نبوت و رسالت پدید آمده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این‌که حفظ شریعت، تفسیر دین، اجرا و تطبیق ارزش‌ها و تعالیم دینی با امامت اتفاق می‌افتد، به نظر می‌رسد که تأمل در حقیقت، نبوت و رسالت و این‌که اسلام آخرین دین و پیامبری و مبعث است، برای این‌که به ضرورت امامت معتقد شویم، کافی است و این‌که تدبیر امامت، هم‌چون تدبیر نبوت، باید از ناحیه الهی اتفاق بیفتد.

شریعتمداری با بیان اینکه بنابه برخی آیات قرآنی، در همه دوره‌ها نبی و نذیری در کار بوده است و نیز پیامبران اوصیائی داشته‌اند، افزود: حتی اگر ظاهر این گزاره دینی با گزارش‌های تاریخی نخوانَد و نتوانیم از لحاظ مطالعات علمی، وجود راهبر الهی در همه مقاطع و سرزمین‌ها و در همه ادیان و آیین‌ها را نتوانیم اثبات کنیم، اما در مقایسه دین اسلام با سایر ادیان، آنچه درمی‌یابیم این است که اسلام دین خاتم است و آنجا که جنبه خاتمیت مطرح است، باید تمهیداتی صورت بگیرد که دوام دین را تضمین کند.

دانشیار گروه شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: اسلام به تعبیر برخی، در بامداد تاریخ ظاهر شد، یعنی در شرایطی که بشر به رشد و بلوغ رسیده بود و می‌توانست حقایق دین را حفظ کند و قدرت حفظ میراث پیامبر خود را داشت، در حالی که در ادیان پیشین امکانات و آگاهی‌ها به حدی نرسیده بود که مردم بتوانند کتاب و دیگر مواریث پیامبرشان را حفظ کنند.

شریعتمداری اظهار کرد: کتاب مقدس مسیحیان بنا بر نظرات محققان اواخر قرن اول یا اوائل قرن دوم میلادی جمع‌آوری شده است و تدوین تورات نیز قرن‌ها بعد از ظهور حضرت موسی(ع) صورت گرفته است.

وی گفت: در تجربه اسلام، به حکومت رسیدن پیامبر اکرم(ص) یکی از تمهیدات مهم بود، زیرا حکومت به تثبیت دین کمک بسیاری می‌کند.

رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: امامت ولو این‌که آخرین حلقه‌اش غیبت کرد، در دوره ۲۵۰ ساله خود، کمک بسیاری هم به ارائه و حفظ مسیر ناب و خالص و هم به حفظ اصل اسلام و قرآن و تعالیم مورد اتفاق شیعه و اهل‌سنت، مدد رساند.

وی با بیان این‌که امامت تنها مربوط به شیعیان نیست بلکه امامت برای همه مسلمین است، افزود: در اصل امامت، منسجم کردن امت اسلامی مطرح است. با تأمل در بیان مفصل امام رضا(ع) در باب امامت مشاهده می‌کنیم که امامت لازمه نظام دین و حفظ انسجام مسلمین است. حضرت زهرا(س) نیز می‌فرمایند که امامت برای این است که امت را از اختلاف و تفرقه نجات دهد.

شریعتمداری با بیان اینکه امام آمده تا انسجام مسلمانان را حفظ کند، افزود: ائمه(ع) تلاش کردند انسجام مسلمانان محفوظ بماند و شیعه بخشی از امت اسلامی باشد و شیعیان با سایر مسلمانان، همراه و در نمازهای جمعه و جماعت آنها حضور داشته باشد.

وی اساس امامت را حفظ انسجام امت دانست و تصریح کرد: مسئله اصلی حفظ اسلام و انسجام اسلامی است و غدیر و عاشورا و ولایت را در این راستا باید درک کنیم. هرگونه برداشت و رفتار دیگر که با این مؤلفه غدیر منافات داشته باشد و موجب ایجاد تنش بین مسلمانان شود، حتماً با روح امامت و شریعتمداری گفت: بحث امامت و منصوب شدن امیرالمؤمنین(ع) و تداوم ولایت در فرزندان این امام بزرگوار به این معنا و مجوز آن نیست که مقدسات مذاهب دیگر را مورد طعن قرار دهیم یا سایر مسلمانان را از دایره مسلمانی (چه در ظاهر، و چه در واقع) خارج بدانیم. در اساس اسلام و حتی در اصل امامت، همه مسلمانان با یکدیگر هم‌سو هستند و اختلاف در تفسیرها وجود دارد.

عضو گروه شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: مهم‌ترین پیام غدیر این است که امامت هم‌چون نبوت، منصب الهی است که زمام آن و تعیین مصداق آن، در اختیار انسان‌ها و مسلمانان و مؤمنان نیست تا بنشینند و تصمیم بگیرند چه کسی امام باشد. اراده الهی به صیانت از اسلام، به عنوان دین خاتم، تعلق گرفته، و درواقع، امامت برای صیانت از اسلام طراحی شده است.


برچسب ها : حمیدرضا شریعتمداری, دانشگاه ادیان و مذاهب, غدیر

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.