تأمل در حقیقت، نبوت و رسالت و اینکه اسلام آخرین دین و پیامبری و مبعث است، برای اینکه به ضرورت امامت معتقد شویم، کافی است و اینکه تدبیر امامت، همچون تدبیر نبوت، باید از ناحیه الهی اتفاق بیفتد.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری، رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتوگو با خبرنگار ایکنا از قم، اظهار کرد: غدیر به نص آیه قرآن برای تکمیل دین و اینکه لطف و فیض الهی تمامیت پیدا کند و بهعنوان تداوم نبوت و رسالت پدید آمده است.
وی ادامه داد: علاوه بر اینکه حفظ شریعت، تفسیر دین، اجرا و تطبیق ارزشها و تعالیم دینی با امامت اتفاق میافتد، به نظر میرسد که تأمل در حقیقت، نبوت و رسالت و اینکه اسلام آخرین دین و پیامبری و مبعث است، برای اینکه به ضرورت امامت معتقد شویم، کافی است و اینکه تدبیر امامت، همچون تدبیر نبوت، باید از ناحیه الهی اتفاق بیفتد.
شریعتمداری با بیان اینکه بنابه برخی آیات قرآنی، در همه دورهها نبی و نذیری در کار بوده است و نیز پیامبران اوصیائی داشتهاند، افزود: حتی اگر ظاهر این گزاره دینی با گزارشهای تاریخی نخوانَد و نتوانیم از لحاظ مطالعات علمی، وجود راهبر الهی در همه مقاطع و سرزمینها و در همه ادیان و آیینها را نتوانیم اثبات کنیم، اما در مقایسه دین اسلام با سایر ادیان، آنچه درمییابیم این است که اسلام دین خاتم است و آنجا که جنبه خاتمیت مطرح است، باید تمهیداتی صورت بگیرد که دوام دین را تضمین کند.
دانشیار گروه شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: اسلام به تعبیر برخی، در بامداد تاریخ ظاهر شد، یعنی در شرایطی که بشر به رشد و بلوغ رسیده بود و میتوانست حقایق دین را حفظ کند و قدرت حفظ میراث پیامبر خود را داشت، در حالی که در ادیان پیشین امکانات و آگاهیها به حدی نرسیده بود که مردم بتوانند کتاب و دیگر مواریث پیامبرشان را حفظ کنند.
شریعتمداری اظهار کرد: کتاب مقدس مسیحیان بنا بر نظرات محققان اواخر قرن اول یا اوائل قرن دوم میلادی جمعآوری شده است و تدوین تورات نیز قرنها بعد از ظهور حضرت موسی(ع) صورت گرفته است.
وی گفت: در تجربه اسلام، به حکومت رسیدن پیامبر اکرم(ص) یکی از تمهیدات مهم بود، زیرا حکومت به تثبیت دین کمک بسیاری میکند.
رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: امامت ولو اینکه آخرین حلقهاش غیبت کرد، در دوره ۲۵۰ ساله خود، کمک بسیاری هم به ارائه و حفظ مسیر ناب و خالص و هم به حفظ اصل اسلام و قرآن و تعالیم مورد اتفاق شیعه و اهلسنت، مدد رساند.
وی با بیان اینکه امامت تنها مربوط به شیعیان نیست بلکه امامت برای همه مسلمین است، افزود: در اصل امامت، منسجم کردن امت اسلامی مطرح است. با تأمل در بیان مفصل امام رضا(ع) در باب امامت مشاهده میکنیم که امامت لازمه نظام دین و حفظ انسجام مسلمین است. حضرت زهرا(س) نیز میفرمایند که امامت برای این است که امت را از اختلاف و تفرقه نجات دهد.
شریعتمداری با بیان اینکه امام آمده تا انسجام مسلمانان را حفظ کند، افزود: ائمه(ع) تلاش کردند انسجام مسلمانان محفوظ بماند و شیعه بخشی از امت اسلامی باشد و شیعیان با سایر مسلمانان، همراه و در نمازهای جمعه و جماعت آنها حضور داشته باشد.
وی اساس امامت را حفظ انسجام امت دانست و تصریح کرد: مسئله اصلی حفظ اسلام و انسجام اسلامی است و غدیر و عاشورا و ولایت را در این راستا باید درک کنیم. هرگونه برداشت و رفتار دیگر که با این مؤلفه غدیر منافات داشته باشد و موجب ایجاد تنش بین مسلمانان شود، حتماً با روح امامت و شریعتمداری گفت: بحث امامت و منصوب شدن امیرالمؤمنین(ع) و تداوم ولایت در فرزندان این امام بزرگوار به این معنا و مجوز آن نیست که مقدسات مذاهب دیگر را مورد طعن قرار دهیم یا سایر مسلمانان را از دایره مسلمانی (چه در ظاهر، و چه در واقع) خارج بدانیم. در اساس اسلام و حتی در اصل امامت، همه مسلمانان با یکدیگر همسو هستند و اختلاف در تفسیرها وجود دارد.
عضو گروه شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: مهمترین پیام غدیر این است که امامت همچون نبوت، منصب الهی است که زمام آن و تعیین مصداق آن، در اختیار انسانها و مسلمانان و مؤمنان نیست تا بنشینند و تصمیم بگیرند چه کسی امام باشد. اراده الهی به صیانت از اسلام، به عنوان دین خاتم، تعلق گرفته، و درواقع، امامت برای صیانت از اسلام طراحی شده است.
|
دانشکده ها دانشکده شیعه شناسی |
خدمات فناوری اطلاعات سامانه جامع آموزش |
بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید. |