دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

نوشتن برای زيستن

 
تاریخ انتشار: 1400/08/26    

نوشتن برای زيستن

نوشتن برخلاف طبيعت ماست. به همين سبب، غالبا ترجيح مي‌دهيم «بگوييم» تا «بنويسيم.»

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سيدحسن اسلامی اردكانی در یادداشتی آورده است:

نوشتن برخلاف طبيعت ماست. به همين سبب، غالبا ترجيح مي‌دهيم «بگوييم» تا «بنويسيم.» معمولا آماده حرف زدن و سخن گفتنيم و نيازی به برنامه‌ريزی نداريم. اما براي نوشتن در پی بهانه‌هايی هستيم تا آن را به تاخير اندازيم. با اين همه، چه بخواهيم و چه نخواهيم نوشتن با زندگي ما گره خورده است. در دانشگاه ناگزيريم بنويسيم، در مشاغل خود نيازمند نوشتن هستيم، براي فعاليت‌های فرهنگی و اجتماعی بايد دست به قلم ببريم و سرانجام در حوزه خصوصی خود نيز نيازمند نوشتن هستيم.
با وجود اهميت فزاينده‌ای كه نوشتن در زندگي ما دارد، عملا آموزش خوبی براي آن نديده‌ايم و نمي‌دانيم چگونه بنويسيم و به چه شكلی مخاطبان را جذب نوشته خود كنيم. با اين حال، موفقيت نيازمند تلاش است و كوشش براي يادگيری فنون و تكنيك‌های نگارش درنهايت ارزنده است.
كتاب دانشگاهی راهنمای نگارش مك‌گراهيل* نوشتن را در كانون توجه خود قرار داده و در 22 فصل كوشيده است كه همه ابعاد فنی و هنری اين فن شريف را به دانشجويان آموزش دهد و مهم‌تر آنكه به آنها بباوراند كه نوشتن مهارتی است كه در همه عمر به كارشان مي‌آيد و اختصاص به كلاس‌هاي دانشگاهی و تكليف‌های درسي ندارد.
ويراست چهارم اين كتاب با عنوان فرعی «نوشتن براي كالج، نوشتن برای زندگی» (Writing for College, Writing for Life) كه در سال 2016 منتشر شده است، به شكلی دقيق همه مراحل نوشتن از انواع آن گرفته تا شيوه استدلال قانع‌كننده تا نكته‌های نگارشی و ويرايشی را تعليم مي‌دهد و با آوردن نمونه‌های واقعی از نوشته‌های مختلف دانشجويان را عملا درگير فعاليت نگارشی مي‌كند.
از نظر نويسندگان كتاب، نوشتن صرفا فعاليتی مكانيكی نيست و با كنار هم گذاشتن كلمات خوش‌آهنگ حاصل نمي‌شود و برای نويسندگی تسلط بر واژگان گسترده كفايت نمي‌كند. نويسندگان براي موفقيت در كار خود نيازمند عادات ذهنی خاصی هستند.
در نتيجه، هشت عادت ذهنی يا منش فكری برای نگارش موفقيت‌آميز معرفي و تحليل مي‌شوند كه عبارتند از: (1) كنجكاوی نسبت به پيرامون خويش، (2) گشودگی بر انديشه‌های تازه و متفاوت، (3) درگير شدن با جهان اطراف، (4) خودنگری و تامل درباره خويشتن و كسب فراشناخت، (5) انعطاف‌پذيري نسبت به موقعيت‌هاي مختلف و به كارگيری روش مناسب، (6) خلاقيت و ارايه شيوه‌های تازه و كارآمد، (7) پشتكار در كار خويش و تلاش مجدانه در جهت بهبود نوشتن و (8) مسووليت در قبال نوشته خويش و پيامدهای آن. از اين منظر تمرين نگارش سفري عمرانه است و بايد همواره در جهت ارتقای كار خويش كوشيد.
نوشتن كارآمد نيازمند دانش بلاغی است كه بر اثر آن نويسنده همواره بايد به موقعيتی كه در آن است توجه داشته باشد و بداند براي چه كسی و با چه هدفی مي‌نويسد و چه ابزارهايی مناسب است.
بخشی از اين ابزارها قواعد نگارش هستند. اما اين قواعد، به گفته نويسندگان، مانند آداب ميز غذاخوری است كه رعايت آنها گاه بسيار مهم است و گاه چندان اهميتی ندارد. در خانه خود رعايت آداب غذاخوری مهم نيست، اما هنگامی كه در يك مجلس رسمی غذا می‌خوريم اين آداب اهميت پيدا می‌كند.
در نگارش نيز نويسندگان مسلط مي‌دانند كجا و كدام قراردادها را رعايت كنند و كدام را ناديده بگيرند. غفلت از همين نكته ساده باعث شده است كه در جامعه ما شكسته‌نويسی و شكسته‌گويی در همه جا رواج پيدا كند، غافل از آنكه گاه اين كار به گوينده و نويسنده آسيب سختی وارد می‌كند.
 براي همين توجه به املای درست كلمات و پرهيز خطاهای مبتذلي چون «راجب» بيش از آنكه نوعی حساسيت بي‌دليل باشد، بيانگر ذوق و فهم گويندگان جدی است.
خلاصه كردن اين كتاب 600 صفحه‌اي در اين چند سطر بسيار دشوار است. هفته گذشته وقتم به خواندن آن گذشت و از آن بسيار آموختم. اما همين مقدار گويای نگاه متفاوت نويسندگان به بحث نوشتن است. سخن كوتاه، يادگيري نوشتن برای زيستن، به زحمتش می ارزد.


* The McGraw-Hill guide: writing for college, writing for life, fourth edition, Duane Roen, Gregory R. Glau, Barry M. Maid, 2016:

 


برچسب ها : سید حسن اسلامی اردکانی, نوشتن براي زيستن, دانشگاه ادیان و مذاهب

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.