دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

مناقشه فلاطوری و طباطبایی: دو نگاه به اخلاق علم

 
تاریخ انتشار: 1401/02/05    

مناقشه فلاطوری و طباطبایی: دو نگاه به اخلاق علم

مقاله علمی ـ ‌پژوهشی به قلم دکتر سید حسن اسلامی در فصلنامه اخلاق‌پژوهی، سال چهارم، شماره سوم، پاییز 140 منتشر شد. 

مقاله «مناقشه فلاطوری و طباطبایی: دو نگاه به اخلاق علم» به قلم دکتر سید حسن اسلامی در فصلنامه علمی-پژوهشی اخلاق‌پژوهی، سال چهارم، شماره سوم، پاییز 140 منتشر شد. 
چکیده این مقاله به شرح ذیل است:
در سال 1340 یادنامه ملا صدرا منتشر شد و در آن کسانی چون علامه سیدمحمد حسین طباطبایی مقالاتی نوشتند. عبدالجواد فلاطوری از استادان ایرانی مقیم آلمان بر سه مقاله مندرج در این یادنامه نقدی نوشت و آن‌ها را به لحاظ روشی و بی‌توجهی به اخلاق پژوهش و استناد نقد کرد. علامه طباطبایی و دیگران پاسخ دادند و باز او پاسخ داد. این مناقشه قلمی و عالمانه دو سال به طول انجامید و بیش از ده نوشته از سوی طرف‌های بحث منتشر شد. مرور و تحلیل این نوشته‌ها که بیش از 60 سال از نشر آن‌ها می‌گذرد، به خوبی دو نگاه به اخلاق تولید علم و نقد و پژوهش را نشان می‌دهد. نگارنده کوشیده است این نوشته‌ها را به شکلی نظام‌مند بررسی کند و ابعاد مختلف اخلاقی آن‌ها را برجسته سازد. این مناقشه را در سه سطح می‌توان دید: سطح انتقادی، سطح ناظر به تحقیق و آیین پژوهش، و سطح کلان‌تری که بیانگر دو رویکرد به اخلاق علم‌ورزی است. در حالی که سطح اول کاملاً آشکار است، با دقت می‌توان سطح دوم را دید. اما سطح سوم است که گویی نادیده گرفته است. در این سطح و با تحلیل متون منتشر شده می‌توان دو نگاه به علم‌ورزی را شناسایی کرد و از آنها برای پیشبرد علم و گسترش فضای عالمانه بهره برد.


برچسب ها : مقاله علمی ـ پژوهشی, سید حسن اسلامی, فصلنامه اخلاق پژوهی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.