دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

من متهم نمي‌كنم!

 
تاریخ انتشار: 1401/04/01    

من متهم نمي‌كنم!

چرا بايد ما اينقدر در پي اين الگوي متهم كردن باشيم و هر گاه دست به قلم مي‌گيريم بايد حتما به قصد اتهام زدن باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن اسلامی اردکانی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی آورده است:

بعد از يك جلسه كاري، گپي دوستانه بين همكاران در مي‌گيرد و از هر دري سخن مي‌رود. بعضي شروع مي‌كنند به شوخي كردن با يادداشت‌هاي من و اينكه «در ستايش جزييات» هم شد تيتر! هر كس چيزي مي‌گويد، اندك‌اندك بحث جدي مي‌شود و نوعي شقاق و دوگانگي در جمع پديد مي‌آيد. عده‌اي موضع مي‌گيرند و اشكالات ريز و درشت يادداشت‌هاي مرا بر مي‌شمارند و عده‌اي هم «مذبوحانه» از من دفاع مي‌كنند. از منتقدان مي‌خواهم هر چه به ذهن‌شان مي‌رسد درباره اين يادداشت‌ها بگويند. اول ايرادها جزيي است كه آن يادداشت اين‌جوري بود و اين يكي آن‌جوري. اما به تدريج مشخص مي‌شود كه يادداشت‌هاي من يك اشكال اساسي دارد. يكي از همكاران، پس از كمي تعارف و تعريف مي‌گويد: «مشكل اصلي اين يادداشت‌ها اين است كه شما در هيچ يك انگشت اتهام را متوجه كسي نمي‌كنيد!» كمي اين اشكال را با خودم مزه‌مزه مي‌كنم، بعد چند نمونه را نام مي‌برم كه در آن يادداشت اين را گفتم و در اين يكي آن را! و مثال‌هاي نقض را بر مي‌شمارم. اما حريف قانع نمي‌شود و معتقد است كه اصولا من در نوشته‌هايم عادت ندارم كه يقه كسي را به عنوان متهم بگيرم  و او  را  بر  كرسي  اتهام  بنشانم.
مي‌پرسم: حالا اين خوب است يا بد؟ پاسخ روشن است. خيلي بد است! بايد همواره در هر نوشته‌اي انگشت اتهامي متوجه كسي كنم. ياد نامه اميل زولا مي‌افتم كه در جريان محاكمه درايفوس خطاب به مقامات فرانسوي نوشت: «من متهم مي‌كنم.» زان پس اين سبك نگارش الگويي شد براي برخي متفكران و براي داوري درباره نوشته‌هاي ديگران. كمابيش اين همكار درست مي‌گفت. من در نوشته‌هايم «متهم نمي‌كنم» چون نه خود را دادستان مي‌دانم نه بازجو. همان مفتش اعظم داستايوفسكي، كه حتي قادر بود كه عيسي مسيح را متهم كند، براي همگان كافي است. آري، من خودم را طلبكار نمي‌دانم و متهم نمي‌كنم. شايد برعكس خودم را  مديون  هم  بدانم.
اما چرا بايد ما اينقدر در پي اين الگوي متهم كردن باشيم و هر گاه دست به قلم مي‌گيريم بايد حتما به قصد اتهام زدن باشد، نه همدلي يا همدردي، يا مشاركت، يا روشنگري يا قبول مسووليت، يا حتي توصيف صرف؟ چرا زبان نوشتار ما همواره طلبكارانه است، از عالم و آدم متوقع هستيم، جز از خودمان؟ ياد تقسيم‌بندي آقاي شفيعي‌كدكني مي‌افتم كه از دو نوع روشنفكر نام مي‌برد: «الف. روشنفكر نمي‌خواهم. ب. روشنفكر چه مي‌خواهم.» گروه اول فقط در پي نفي و انكار هستند. كافي است كسي با مادرش قهر كند و سپس جزو اين دسته شود. صادق هدايت از اين دسته است. گروه دوم در پي تاسيس هستند، مانند تقي‌زاده و اراني. اينان به تعبير شفيعي‌كدكني «سازندگان اين سرزمينند.» با اين حال جامعه ما براي گروه اول كف مي‌زند و فرنگي‌ها دسته اول را تشويق مي‌كنند. ليكن گروه دوم كارشان سخت‌تر و ماندني‌تر است. (محمدرضا شفيعي‌كدكني، با چراغ و آينه، تهران، سخن، 1390، ص 572). در جامعه به‌ شدت قطبي ‌شده ما كه همه به خوبي بلدند نقش دادستان را بازي كنند و انگشت اتهام را متوجه ديگران كنند، كمترين كاري كه از سر مسووليت مي‌توان انجام داد، آن است كه فتيله متهم كردن را پايين بكشيم و كمي هم نقش متهم را بازي كنيم. از آن بهتر آنكه از اين بازي تكراري دادستان و متهم خارج شويم و با  نگاهي متفاوت  و همدلانه  به  مسائل  جامعه  بنگريم.


برچسب ها : سید حسن اسلامی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.