دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

راهبردهای پیشبردِ تشیع

 
تاریخ انتشار: 1397/11/30    

راهبردهای پیشبردِ تشیع

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا شریعتمداری در نوشتاری با عنوان «راهبردهای پیشبردِ تشیع» که در اختیار شفقنا قرار داده، به شیوه‌های راهبردی پیشبرد تشیع پرداخته است. در این نوشتار آمده است:

تشیع همچون دیگر مذاهب و قرائت‌های اسلامی حتماً سودای پیشرفت و دغدغه گسترش را در سر دارد. ظرفیت‌هایی چون محبت اهل‌بیت(ع)، با نفوذ مرجعیت و دستاوردهای علمی و عینی چشمگیر در برخی عرصه‌ها، در گذشته و حال، این شایستگی و فرصت را به شیعه داده است تا عمق و نفوذ بیشتری را در جهان اسلام بیابد و بطلبد و دست‌کم، پایداری و جلوداری‌اش را تثبیت کند.

به نظر می‌رسد که شیعه اگر میل به تثبیت یا بسط نفوذ دارد، باید به گونه‌ای عمل کند که نه تنها مایه تنش، تشنج و تفرق مذهبی نگردد، که موجب انسجام امت اسلامی نیز بشود و چنان‌که در خطبه غرای حضرت زهرا(س) در مسجدالنبی آمده، باید به امامتی فرابخواند که سامان‌بخش آیین و دین و تأمین و تضمینی در برابر تفرق امت باشد (وطاعتنا نظاما للمله و إمامتنا أمانا للفُرقه). در سخنان بلند امام رضا(ع) نیز از امامت به عنوان زمام دین و نظم‌بخش مسلمین یاد شده است (الإمامه زمام الدین و نظام المسلمین).

برای پیشبرد تشیع به دور از تفرق و تشتت، ناگزیر باید در چهار عرصه رفتارها، آموزه‌ها، تبلیغ مذهبی و شعائر، راهبردهای ویژه‌ای را اتخاذ و دنبال کرد:

۱. رفتارگرایی: اگر بیشتر از شعائر و آموزه‌ها بر عمل، اعم از عمل منسکی و عبادی، عمل اخلاقی و عمل معنوی (سیر و سلوک) تأکید و تمرکز کنیم، که اتفاقاً همگی از مشترکات اسلامی هستند، هم تشیع و اهل‌بیت(ع) را به‌نام و خوشنام می‌کنیم (کونوا لنا زیناً و لاتکونوا علینا شیناً) و هم تنشی را برنمی‌انگیزانیم. در کنار عمل دینی، توجه به حقوق و اخلاق شهروندی و آزادی‌های مشروع هم اگر به نام تشیع و در ظل حاکمیت شیعی اتفاق بیفتد، حتماً تشیع را پیشتاز خواهد کرد.

شاید تعبیر قرآنیِ «فإستبقوا الخیرات» که پس از بیان تنوع و تکثر شرایع و مناهج انسانی، به پیشی گرفتن در امور پسندیده فرامی‌خواند، ناظر به همین جایگاه عمل و لزوم رقابت در عمل، به جای رقابت در نظر باشد.

همچنین کاربستِ حداکثری واژه شیعه در روایات اهل‌بیت(ع) در همین معنای تشیع عملی و سلوکی می‌تواند نشان‌دهنده اهمیت و نقش‌آفرینیِ عمل در قوام و دوام تشیع باشد؛

۲. آموزه‌ها: آرای کلامی و احکام فقهی‌ای در شیعه وجود دارند که گرچه اتفاقی نیستند و نیز بسا مقتضای تدقیق علمی نباشند، اما به دلیل جایگاه خاص‌شان در نزد علما یا توده شیعه به پای تشیع گذاشته می‌شوند و طبعاً تنش‌زا هستند؛ از این قبیل است، تلقی امامت به معنای شیعی‌اش به عنوان مرزگذارنده بین کفر، و اسلام و ایمان، و نیز باور به جواز غیبت کردنِ مخالفان مذهبی. طبعاً با التزام به این آموزه‌ها نمی‌توان وفاق مسلمانان و مقبولیت تشیع را به انتظار نشست.

۳. تبلیغ و دعوت: در تبلیغ تشیع نیز، برای پرهیز از تنش و با هدف هموار شدن راه پیشرفت، به‌جاست که اولاً، رویکرد ایجابی و تبیین علمی بر رویکرد سلبی و جدلی برتری داده شود. امروزه گفت‌وگو را در فضایی کاملاً علمی و اخلاقی بهترین راهبرد نیل به حقیقت و تفاهم می‌دانند.

ثانیاً، تبلیغ از راه عمل که توصیه اکید ائمه اهل‌بیت(ع) است (کونوا دعاه للناس بغیر ألسنتکم)، از مؤثرترین راه‌های ترویج یک ایده یا سرمشق فکری و مذهبی به شمار می‌آید؛ به‌ویژه در دنیای معاصر که انسان‌ها به دلیل سیطره کمیت و عینیت، و نیز به دلیل فراوانیِ راه‌های عرضه‌شده که بسیاری از آنها ناتمام یا ناکام هستند، به واقعیات ملموس و زیست شده بیشتر اقبال دارند.

۴. شعائر: در خصوص آیین‌های مذهبی، اگر به پیش‌روندگی تشیع، به دور از تفرقه‌انگیزی، باور داریم، به نظر می‌رسد که: اولاً، باید مکانت و منزلت ویژه شعائر اسلامی، مثل عید رمضان، عید فطر و عید جمعه را در نظر داشته، بر شعائر اسلامی راجح بدانیم.

ثانیاً، در شعائر شیعی، بر آنهایی تأکید بورزیم که جنبه تحریک‌کنندگی و نفرت‌پراکنی ندارند. ثالثاً، برای مناسبات فرح‌بخش و اعیاد مذهبی جا و مجال لازم را باز نماییم.

مواسم و مراسم مذهبی از مهم‌ترین فرصت‌ها برای القای شکوه و جلال یک جامعه، یک نظام سیاسی و یک منظومه دینی است و در عین حال، مایه انسجام و دل‌آرام طبقات مختلف اجتماعی است. فاطمیان در حاکمیت ۲۷۰ ساله‌شان با آیین‌های مختلف ملی و مذهبی (اعم از اسلامی، شیعی و مسیحی) کمک فراوانی به اعتبار خود و انسجام اجتماعیِ قلمروشان کردند. بنا به نقل‌ها، فقط یک آیین سوگ داشتند که همان عاشورا بود و ۲۸ عید سالانه برگزار می‌کردند. از این قبیل بود، عید رمضان، عید فطر، عید غدیر، موالید پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع)، حسنین علیهماالسلام، عید نوروز، عید ملی فتح خلیج، اعیاد مسیحیِ یوم الغطاس و عهد الخمیس.

تشیع را می‌توان در چارچوب‌های محدود زمانی و مکانی متوقف کرد و از هر نوع تصدی حکومت مشروع و ارتباط با پیروان دیگر مذاهب و ادیان دور نگه داشت و یا می‌شود حتی به جای تعامل، تقابل را پی گرفت. در این صورت می‌تواند در همین فضاهای تنگ و محدود باقی بماند و می‌توانیم بر غلظت تلقی‌های فرقه‌ای بیفزاییم و در آتش اختلافات بدمیم، اما اگر به مقتضای میل طبیعی به توسع و گسترش، و بنا به مطلوبیت دینیِ دعوت، حاکمیت و تعامل با دیگر مسلمانان، بخواهیم در عرصه‌های اسلامی، حاضر و فعال باشیم، می‌باید به الزاماتی که مستظهر به تعالیم و سیره پیشوایان اهل‌بیت(ع) هستند، تن بدهیم. در این صورت، به‌جا و شایسته است که در رفتارها، فهم و تفسیر برخی آموزه‌ها، شیوه‌های تبلیغ و دعوت، و شعائر و آیین‌های مذهبی‌مان بازنگری کرده، طرحی نو دراندازیم و صورت‌بندی جدیدی را سامان دهیم.


برچسب ها : حمیدرضا شریعتمداری, تشیع, شیعه

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

 

صادق امینی
کاربر میهمان

1397/12/02 - 08:00:46

به نام خدای مهربان سلام علیکم ببخشید آیا فرهنگ متعالی، مقدس و ناب شیعه اثناعشری را در ابتدای متن، کنار قرائت های مختلف قراردادن کار صحیحی است؟ «تشیع همچون دیگر مذاهب و قرائت‌های اسلامی » با تشکرفراوان

 

صادق امینی
کاربر میهمان

1397/12/02 - 08:02:24

به نام خدای مهربان سلام علیکم آیا در ابتدای متن استفاده از کلمه سودا بار منفی ندارد؟ با تشکرفراوان با تشکرفراوان

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.