دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

هم‌گرایی یا واگرایی تشیع و تصوف در اندونزی معاصر

 
تاریخ انتشار: 1399/04/04    

هم‌گرایی یا واگرایی تشیع و تصوف در اندونزی معاصر

جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو محمدجواد اسعدی با عنوان «هم‌گرایی یا واگرایی تشیع و تصوف در اندونزی معاصر» روز چهارشنبه چهارم تیرماه 1399 در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو محمدجواد اسعدی با عنوان «هم‌گرایی یا واگرایی تشیع و تصوف در اندونزی معاصر»، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب به عنوان استاد راهنما، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حکیم‌الهی به عنوان استاد مشاور و حجج اسلام دکتر مهدی فرمانیان، دکتر امیر جوان‌آراسته و دکتر یوسف غضبانی به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

تصوف و تشیع که هم‌‌زمان با ظهور و گسترش اسلام در اندونزی رواج یافته است، دو جریان مطرح و مؤثر در این کشور به شمار می‌آید. این دو جریان از گذشته تا حال در سطوح مختلف اجتماعی و سیاسی و مراکز علمی و فرهنگی کشور حضور چشم‌گیر و فعال داشته است. نقش برجسته اولیای نه‌‌گانه معروف اندونزی در ابتدای گسترش اسلام در این کشور بر کسی پوشیده نیست. آن‌ها نخستین عالمان دینی به شمار می‌آیند که با گرایش‌های عام صوفیانه و بدون انتساب به طریقت خاصی و بعضاً با گرایش‌های شیعی توانسته بودند، اسلام را در این کشور رواج دهند. برخی از اولیای نه‌گانه، شیعه و از سادات و برخی هم از اهل‌سنت‌اند. علامه حمزه فنسوری (فی1590م)، اولین صوفی اندونزیایی پیرو طریقت قادریه است که نخستین بار این طریقت را در این کشور رواج داد. پس ‌از وی، طرق دیگری از تصوف مثل نقشبندیه، قادریه نقشبندیه، تجانیه، چشتیه، شاذلیه، رفاعیه، شطاریه و غیره در این کشور رواج پیدا نموده است. در دوران معاصر پشتوانه رسمی صوفیان سنتی، سازمان نهضت العلما به شمار می‌آید. در مقابل آن، دو حرکت اصلاحی در تصوف سنتی به وجود آمده که بسیاری از تغییرات را در اندیشه مردم این کشور ایجاد نموده است، نخست حرکت اصلاحی به رهبری سازمان محمدیه و دوم حرکت سکولار و باورهای مادی‌گرایانه است که به‌سرعت در این سرزمین رسوخ کرده و نمونه بارز آن در حال حاضر جریان اسلام لیبرال است.

از طرفی دیگر نقش مسلمانان شیعی نیز که هم زمان با ورود اسلام به اندونزی به این کشور وارد شدند، آشکار می‌‌باشد. وجود اسناد و آثار مختلف و متنوع به حضور شیعیان و تشکیل حکومت‌های شیعی در گذشته در بخش‌هایی از اندونزی، هم‌چون جزایر سوماترا، آچه، پاسای و ملاکا اشاره دارد. در دوره معاصر، شیعیان در بسیاری از نقاط اندونزی حضور داشته و در موقعیت‌های مختلف اجتماعی، علمی و سیاسی نقش‌های مختلفی ایفا می‌کنند. از آن‌جا که برخی از جریان‌های تندرو و ضد شیعی در دوران حاضر در این کشور فعالیت گسترده‌ای را آغاز نموده و در بسیاری از مؤسسات و مراکز دینی و علمی این کشور نفوذ قابل ‌توجهی نموده‌اند، هم‌گرایی یا واگرایی میان تصوف و تشیع و به‌ویژه تعاملات سازنده بین آن دو، جهت حفظ وحدت اسلامی و نیز تقابل با جریان‌های تندرو و افراطی امری مهم و راهبردی به شمار می‌آید. نظر به درهم‌ تنیدگی جوامع شیعی و متصوفه در این کشور، پیوستگی و تعامل بین آن دو از گذشته دور تاکنون رایج بوده است. این پیوندها را می‌توان در قالب پیوندهای اعتقادی و باورهای دینی، پیوندهای عملی و سلوکی، پیوندهای اجتماعی و هم‌زیستی مطرح نمود. هم‌چنین راهکارهای مختلفی برای هم‌گرایی بین آن دو قابل طرح می‌باشد که در این پژوهش به آن‌ها پرداخته شده است.

پژوهش حاضر به بررسی تصوف و تشیع در اندونزی و هم‌گرایی یا واگرایی و نیز راهکارهای ایجاد هم‌‌گرایی و تعامل بین این دو می‌پردازد و حاصل این پژوهش آن که نقاط هم‌گرایی بین تشیع و تصوف تا حدی است که موارد واگرایی را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است.

این تحقیق بر اساس روش توصیفی و تحلیلی همراه با مطالعات و گزارش‌های میدانی که نقش اساسی را در شکل‌گیری این رساله ایفا کرده به سامان رسیده است.


برچسب ها : سید ابوالحسن نواب, رساله, دکتری, دانشگاه ادیان و مذاهب, محمدجواد اسعدی, اندونزی, تشیع, تصوف, مهدی فرمانیان, امیر جوان آراسته, یوسف غضبانی, دانشکده عرفان

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.