دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

بررسی تحلیلی ـ انتقادی نگرش عالمان مسیحی به قرآن

 
تاریخ انتشار: 1399/07/06    

بررسی تحلیلی ـ انتقادی نگرش عالمان مسیحی به قرآن

جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو علی‌اکبر مؤمنی با عنوان «بررسی تحلیلی ـ انتقادی نگرش عالمان مسیحی به قرآن در اواخر قرون وسطی با تأکید بر ریکالدو» روز یکشنبه ششم مهرماه 1399 در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو علی‌اکبر مؤمنی با عنوان «بررسی تحلیلی ـ انتقادی نگرش عالمان مسیحی به قرآن در اواخر قرون وسطی با تأکید بر ریکالدو»، دکتر سید رضا مؤدب به عنوان استاد راهنما، حجج اسلام دکتر مهراب صادق‌نیا و دکتر محمدتقی انصاری‌پور به عنوان استادان مشاور و دکتر محمدجواد اسکندرلو، دکتر محمد جاودان و دکتر بهروز حدادی به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

انگیزه اصلی عالمان مسیحی از مطالعات قرآنی در قرون‌ وسطی، شناخت اسلام و نیز ردیه‌نویسی و جـلوگیری از بسط و نفوذ اسلام در اروپای مسیحی بود. آنان که از اسلام و قرآن شناخت دقیق و صحیحی نداشتند، با استفاده از تفسیرهای مبتنی بر کتاب مقدس، منابع واسطه­ای و غیرمستقیم، پیش­فرض­های وفادارانه نسبت به آیین مسیحیت و نیز تحت تأثیر فضای دشمنی و تعصب ناشی از جنگ­های صلیبی به مواجهه با قرآن پرداختند. ریکالدو دومنته کروچه که موضع­گیری و نگرشش نسبت به قرآن، مورد توجه و استناد مسیحیان و مستشرقانِ پس از وی قرار گرفته است، با تأثیر­پذیری از اندیشه­ها و فضای حاکم بر قرون وسطای متأخر، به مطالعه قرآن پرداخته است. نوشته­های ریکالدو از رديه­هاي مهم و تأثير­گذار مسيحيان بر اسـلام و از پراقبال­ترين رديه­هـا بر ضد اسلام بوده و پس از خود، موج جديدي از رديه‌نويسي بر اسلام ايجاد‌ کرده است. ریکالدو علاوه بر نامعتبر دانستن قرآن، تلاش می­نماید از آیات قرآن در جهت اثبات حقانیت آموزه­­ تثلیث، برتری انجیل بر قرآن و نیز برتری حضرت مسیح (علیه السلام) بر پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) استفاده نماید. در این تحقیق، ضمن بررسی روش مطالعات قرآنی ریکالدو، دیدگاه­های وی با روش توصیفی ـ تحلیلی و روی‌کرد تفسیری، تاریخی و کلامی مورد نقد قرار گرفته است. بر اساس نتایج به دست آمده در این پژوهش، الف) قرآن کریم مؤلفه­های تشکیل دهنده آموزه تثلیث را به صراحت نفی کرده است. ب) استعمال تعابیری مانند رستگاری و هدایت در قرآن کریم درباره انجیل، نشانه برتری اناجیل نیست. حجم فراوانی از این­گونه واژگان درباره خود قرآن به کار رفته است. ج) قرآن کریم برای پیامبران الهی صفات منحصر به فردی بیان نموده است و منحصر بودن حضرت مسیح (ع) در تولد از باکره، دلیل برتری او بر سایر انبیا نیست. قرآن برخی از پیامبران را بر برخی دیگر برتری داده است و از آيات قرآن استفاده مى‏شود پيامبر (صلى الله عليه و آله) از همه انبياى الهى برتر و با فضيلت‏تر است. د) ریکالدو با نگرش گزینشی به آیات قرآن، پیش­فرض­های نادرست با تکیه بر عقاید مسیحیت، تناقض­گویی و نیز بی­توجهی به مخالفت آشکار آیات قرآن با شماری از آموزه­های مسیحیت، تلاش نموده عقیده خویش را بر قرآن تحمیل نماید. هـ) گرچه در عصر حاضر تحولات جدی در نوع نگرش عالمان مسیحی به قرآن رخ داده است، اما اثر­پذیری برخی از اندیشمندان غربی از دیدگاه­های افرادی مانند ریکالدو، می­تواند مانعی جدی در مسـیر هم­گرایی و نیز گفتمان­سازی بین­الادیانی ایجاد نماید.


برچسب ها : رساله, دکتری, مسیحیت, قرآن, پیامبر اکرم, علی اکبر مؤمنی, سید رضا مؤدب, مهراب صادق نیا, محمدتقی انصاری پور, محمدجواد اسکندرلو, محمد جاودان, بهروز حدادی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.