دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

از عادت‌هایم (۲): کلاسیک‌خوانی

 
تاریخ انتشار: 1400/04/09    

از عادت‌هایم (۲): کلاسیک‌خوانی

آثار کلاسیک همزمان ما را مجذوب و مرعوب می‌کنند. اینکه کتابی بیش از هزار سال کهنه نشود و همچنان ارزشمند به شمار برود، نشان از اندیشه‌های درخشان و زبان فاخرش دارد.

دکتر سید حسن اسلامی اردکانی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی آورده است:

در کنار ده‌ها تعریفی که از آثار کلاسیک می‌توان به دست داد من هم این تعریف شخصی را پیشنهاد می‌کنم. اثر کلاسیک آن است که وقتی تمامش می‌کنم، آهی از سر رضایت می‌کشم و می‌گویم: «آخیش، راحت شدم.» یعنی همزمان حس سبکی از اینکه سرانجام این کتاب را خواندم و اینکه حظ تازه‌ای بردم به من دست می‌دهد. واقعش آن است که تعریف آثارکلاسیک دشوار است. برخی گفته‌اند آثارکلاسیک آنهایی هستند که کم‌ وبیش اسم‌شان را شنیده‌ایم اما کمتر کسی آنها را خوانده است مثل شاهنامه فردوسی. یا می‌توان گفت آثار کلاسیک آنهایی هستند که انگار تاریخ انقضا ندارند و همواره بر تارک زمان می‌درخشند.  باز می‌توان گفت آثار کلاسیک آنهایی هستند که جرات نزدیک شدن به آنها را نداریم و همواره فاصله‌ای احترام‌انگیز را با آنها حفظ می‌کنیم.  

با این همه فکر کنم به جای تلاش برای به دست دادن تعریفی دقیق از آثارکلاسیک‌ بهتر باشد، نمونه‌هایی از آثار کلاسیک را نام ببرم. آثار کلاسیک در همه زبان‌ها و در همه عرصه‌ها وجود دارد.  فهرست پیشنهادی من که خیلی هم گسترده است شامل آثاری از این دست می‌شود: شاهنامه فردوسی، تاریخ بیهقی، کلیله‌ودمنه، گلستان سعدی، مقدمه ابن‌خلدون، قابوسنامه، منطق‌الطیر عطار، احیاء علوم‌الدین غزالی، حی‌بن‌یقظان (زنده پسر بیدار)  ابن‌طفیل، مثنوی معنوی، جمهوری افلاطون، اخلاق نیکوماخوس ارسطو، اخلاق اسپینوزا، بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق کانت، مجموعه نمایشنامه‌های شکسپیر همچون مکبث، هملت و شاه‌لیر، کمدی الهی دانته، ایلیاد و اُدیسه، لوایاتان هابز، اعترافات آگوستین، هنر جنگ شونزه، مکالمات کنفوسیوس، دائو ده جینگ، دمّه پده یا راه آیین، بهگودگیتا و مهابهاراتا. حال از خودتان بپرسید کدام‌یک از این آثار را بدون غرض خاصی یا هدف آموزشی معینی با لذت خوانده‌اید؟

آثار کلاسیک همزمان ما را مجذوب و مرعوب می‌کنند. اینکه کتابی بیش از هزار سال کهنه نشود و همچنان ارزشمند به شمار برود، نشان از اندیشه‌های درخشان و زبان فاخرش دارد. در عین حال نزدیک شدن به اثری که هزار سال از نوشتنش می‌گذرد و غالبا زبان و ساختاری سنگین دارد، ترساننده و گاه رماننده است. با این همه باید از این موانع گذشت. امروزه فرهنگ‌سازان تمهیداتی می‌اندیشند تا خوانندگان عمومی را با آثار کلاسیک آشتی دهند مانند ساده‌سازی متون، خلاصه کردن آنها، نوشتن درآمدی بر شیوه خواندن آنها و اقتباس‌های ادبی و هنری گوناگون از آنها. مهم نیست چه کاری می‌کنیم، مهم آن است که در تنور آثار کلاسیک «بدمیم»  حتی اگر شده بمیریم و بدمیم!  

سعی می‌کنم همیشه یک اثرکلاسیک  برای خواندن داشته باشم و درکنار دیگر کارهایم آن را بخوانم. من برای خواندن آثار کلاسیک از شیوه خرد کردن یا «تفرقه بینداز و حکومت کن»  استفاده می‌کنم. اثری را به دست می‌گیرم و بی‌نگرانی از حجم بالای آن یا زبان فنی‌اش، اندک اندک بی‌هیچ شتابی پیش می‌روم. معمولا روزانه چند صفحه‌ای می‌خوانم و پس از مدتی به مرحله «آخیش» گفتن می‌رسم.گاه این زمان طولانی می‌شود و گاه کوتاه است. برای نمونه خواندن مقدمه ابن خلدون   حدود 7 ماه طول کشید و واقعا  جاهایی کسل‌کننده‌ شده بود. با این حال مصمم بودم تا آخر بخوانمش.  به همین ترتیب پیش می‌روم و طی سال‌ها الان می‌بینم که  بسیاری از کلاسیک‌های ادبی یا فلسفی را خوانده‌ام و حتی خلاصه آنها را یادداشت کرده‌ام. البته همچنان فهرست بلندبالایی از این کارها در دست و راه درازی در پیش دارم.  خواندن برخی از این آثار ارتباط مستقیمی با فعالیت‌های آموزشی یا پژوهشی من ندارد. فقط از سر لذت یا «خودآزاری»  آنها را می‌خوانم. با این همه، خواندن این آثار در مجموع عمیقا بر کل کارهایم اثرگذار بوده‌اند و سایه آنها را بر همه زندگی شخصی و حرفه‌ای خودم شاهدم.  خواندن کلاسیک‌ها نگاه ما را به  عالم دگرگون می‌کند و چشم‌انداز ما را  گسترش می‌دهد.  این آثار به ما  اطلاعات تازه‌ای ممکن است ندهد  اما خردمندی  خاصی را برای‌مان  به ارمغان می‌آورد.


برچسب ها : سید حسن اسلامی اردکانی, عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب, کلاسیک‌خوانی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.