دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

تداوم مکتب کلامي قم در قرن ششم

 
تاریخ انتشار: 1399/03/12    

تداوم مکتب کلامي قم در قرن ششم

جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو محمدعلی لیالی با عنوان «تداوم مکتب کلامي قم در قرن ششم بر اساس انديشه‌هاي کلامي ابن‌شهرآشوب و عبدالجليل رازي قزويني و سديدالدين رازي حمصي» روز دوشنبه 12 خردادماه 1399 در سالن شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو محمدعلی لیالی با عنوان «تداوم مکتب کلامي قم در قرن ششم بر اساس انديشه‌هاي کلامي ابن‌شهرآشوب و عبدالجليل رازي قزويني و سديدالدين رازي حمصي» حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری به عنوان استاد راهنما، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسن نادم به عنوان استاد مشاور و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر طالقانی، دکتر محمد جاودان و دکتر علی آقانوری به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

متکلمان شیعی در طرح مبانی و مسائل کلامی، روش‌شناسی‌های مختلفی داشته‌اند. این اختلاف به پیدایش مدارس و مکاتب کلامی منجر گردید.

یکی از مکاتب کلامی شیعه که در قرن چهارم به اوج خود رسید، مکتب کلامی و حدیثی قم بود. مکتب کلامی قم بیشتر با اندیشه‌های کلامی شیخ صدوق شناخته می‌شود. دیدگاه‌های مکتب کلامی قم و شیخ صدوق با موافقت‌ها  و مخالفت‌هایی از سوی دیگر متکلمان شیعه و مکاتب کلامی روبه‌رو شد.

هدف از این پژوهش، بررسی تداوم یا عدم تداوم مکتب کلامی قم در قرن ششم بر پایه آثار و اندیشه‌های کلامی ابن‌شهرآشوب، عبدالجلیل رازی قزوینی و سدیدالدین رازی حمصی است.

سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که جایگاه مکتب کلامی قم در قرن ششم بر پایه آثار و اندیشه‌های کلامی متکلمانی چون ابن‌شهرآشوب، عبدالجلیل رازی قزوینی و سدیدالدین رازی حمصی چگونه بوده و این متکلمان درباره روش و اندیشه‌های کلامی مکتب کلامی قم و شیخ صدوق چه موضعی داشته‌اند؟

پژوهش پیش رو؛ با روش اسنادی و کتابخانه‌ای و توصیفی و تحلیلی و مقایسه‌ای، به بررسی تداوم یا عدم تداوم مکتب کلامی قم و اندیشه‌های کلامی شیخ صدوق در قرن ششم در آثار و اندیشه‌های ابن‌شهرآشوب و عبدالجلیل رازی قزوینی و سدیدالدین رازی حمصی پرداخته و تداوم یا عدم تداوم این اندیشه‌ها را رصد کرده است.

یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد با توجه به مقتضیات قرن ششم و مباحث و مسائل کلامی مطرح در قرن ششم، برخی از مباحث و مسائل مکتب کلامی قم و اندیشه‌های کلامی شیخ صدوق مورد تأیید بوده و برخی از مباحث و مسائل و اندیشه‌های کلامی با نقد و مخالفت مواجه شده است.


برچسب ها : رساله, دکتری, مکتب کلامی قم, دانشگاه ادیان و مذاهب, محمدعلی لیالی, ابن شهرآشوب, عبدالجلیل رازی, سدیدالدین رازی, حمیدرضا شریعتمداری, علی آقانوری, محمد جاودان, محمدحسن نادم

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.