دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

بررسی مقایسه‌ای مکتب فایده‌گرایی اخلاقی جان استوارت میل

 
تاریخ انتشار: 1399/07/03    

بررسی مقایسه‌ای مکتب فایده‌گرایی اخلاقی جان استوارت میل

جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو امیرحسین پاشایی با عنوان «بررسی مقایسه‌ای مکتب فایده‌گرایی اخلاقی جان استوارت میل و نظریه مصلحت در کلام شيعی (با تأکید بر مدرسه کلامی بغداد)» روز پنجشنبه سوم مهرماه 1399 در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو امیرحسین پاشایی با عنوان «بررسی مقایسه‌ای مکتب فایده‌گرایی اخلاقی جان استوارت میل و نظریه مصلحت در کلام شيعی (با تأکید بر مدرسه کلامی بغداد)»، دکتر هادی صادقی به عنوان استاد راهنما، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری به عنوان استاد مشاور و حجج اسلام دکتر سید حسن اسلامی، دکتر مصطفی سلطانی و دکتر مهدی اخوان به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

نظریه فایده‌گرایی جان استوارت میل که سودگرایی کلاسیک است و بیشترین خیر برای بیشترین افراد را اصل اساسی ارزش اخلاقی می‌داند، نقشی محوری در نظریات فایده‌گرایانه دارد. در سویی دیگر در سنت کلامی شیعی و مکتب عقل‌گرای بغداد، نظراتی که حول محور مصلحت مطرح و مصلحت را اصل و پایه ارزش و حسن و قبح افعال معرفی ‌می‌کنند، این قابلیت را دارا هستند که با سودگرایی مقایسه‌ شده و ما را به نظریات فلسفه اخلاق اسلامی نزدیک‌تر کنند. از این رو در این تحقیق با روشی توصیفی ـ تحلیلی و کتابخانه‌ای نظریه میل با نظریه‌ مصلحت که از آراء متکلمین اصلی مکتب کلامی بغداد (شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی) استنتاج شده، مقایسه شده است. مقایسه‌ای که در پنج قسمت به سامان رسیده است: کلیات، بررسی اصول، بررسی مبانی، خیر و مصلحت ذاتی و انواع آن‌ها و نتیجه‌گیری. حاصل آن‌که هر دو نظریه در اصول، وحدت‌گرا هستند. در نظریه میل، اصل سود و در نظریه مصلحت، مصالح و مفاسدِ واقعی است که یا به تشخیص عقل در افعالی که حسن و قبح‌شان همیشگی و ثابت است و یا به تشخیص تفصیلی خداوند در افعالی که مصلحت و مفسده متغیر دارند، حسن و قبح افعال را تعیین می‌کنند. نظریه میل اگرچه به زعم وی قابلیت سازگاری با آموزه‌های مسیحی را دارد، نظریه‌ای سکولار و فارغ از پیش‌فرض‌های الهیاتی است اما نظریه مصلحت به شدت متأثر و مبتنی بر مبادی خداشناسانه است. در نهایت این‌که اگرچه خیر ذاتی در نظریه میل و مصلحت غایی در نظریه مصلحت به لذت و الم منتهی می‌شود اما برخلاف میل، لذت و المی در نظریه مصلحت مبنای ارزش افعال و جعل احکام دانسته می‌شود که یا از احکام ضروری عقل صادر شده باشد یا از جانب خداوندی که کمال مطلق است، تأیید شده باشد. از این رو، لذات اخروی و پایدار بر لذات دنیوی تقدم دارند. ماهیت نظریه مصلحت سبب می‌شود بسیاری از اشکالاتی که به نظریه میل وارد می‌شوند، مانند دشواری محاسبه سود یا غفلت از سود فردی، وارد نباشد.


برچسب ها : رساله, دکتری, جان استوارت میل, دانشگاه ادیان و مذاهب, امیرحسین پاشایی, حمیدرضا شریعتمداری, سید حسن اسلامی, مصطفی سلطانی, مهدی اخوان

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.